Az online vásárlás európai trendje

Czipperer Dia, 2013. október 3. 13:14

Az UPS és a comScore Inc. közösen végzett európai kutatása (UPS Pulse of the Online Shopper) arra kereste a választ, vajon mi befolyásolja a fogyasztókat online vásárlásaik során, mi számukra a döntő tényező, és milyen hatással vannak az új trendek döntéseikre.

Az online vásárlás folyamata nem olyan régre nyúlik vissza, ám folyamatosan formálódik az új megoldásoknak, technológiai vívmányoknak köszönhetően. Ott van például a mobilvásárlás, amely jelentősen fejlődött az elmúlt időszakban. Egyre többen böngészik itt a különféle termékeket, és egy nemrégi hazai felmérés szerint közel 10%-uk mobilról keresi fel az oldalt.

 

Egyre nagyobb a verseny ezen a téren, itt sem elég már jelen lenni a piacon, jónak kell lenni. De vajon melyek azok a tényezők, amik befolyásolják a márkahűséget?

 

A felmérés hat európai ország (Belgium, Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Egyesült Királyság) netes vásárlási szokásait és tapasztalatait vizsgálta, ebből vonta le a következtetéseket.

 

A döntő tényezők

 

Az eredmények szerint a vásárlók számára fontos, hogy minél szélesebb kínálattal találkozzanak egy adott webshopnál, és az sem utolsó szempont, hogy a kiszállítás feltételeit mennyire befolyásolhatják, például azt, hogy pontosan mikor kézbesítsék az árut. Az is lényegesnek bizonyul, hogy hányféle szállítási lehetőség közül választhatnak. Ha pedig nem felel meg a kapott termék, az is képbe kerül, hogyan lehet visszajuttatni a forgalmazóhoz.

 

A közösségi hálózatokat is aktívan használják az emberek, hogy a lehető legjobb ajánlatra rábukkanjanak. Itt például sokat számíthat egy-egy ismerős, barát véleménye is.

 

Rugalmasság

 

A kiszállítással kapcsolatban 55% számára fontos, hogy ő döntse el, mikor viszik ki neki az árut, 53% pedig az átvételi helyet is szeretné rugalmasabban megválasztani. Ez azt jelenti, hogy a webshopoknak sokkal jobban kell igazodni a fogyasztói, és főként az egyedi igényekhez.

 

Értékes visszajelzések a kereskedőknek is

 

A kutatás a kereskedők számára is hasznos, hiszen számos olyan eladásnövelő tényező szerepel az adatok között, melyeket maguk a felhasználók gondolnak így. Többek között fontos az emberek számára (41%), hogy egy adott boltnak legyen online kínálata, amiből szabadon válogathat, ám dönthet úgy a vásárlás befejeztével, hogy az árut a boltban veszi át. Valamivel többen vannak azok (52%), akik arra is igényt tartanának, hogy az online vásárolt terméket adott eseten személyesen visszavihetné a boltba.

  

A láthatóságot az európai felhasználók nagyra értékelik, 96%-uk mondta, hogy a termék követése létfontosságú vagy legalábbis előnyt jelent, 65%-uk email értesítéseket is akar kapni, 62%-uk pedig a kereskedő honlapján keresztül szeretné követni a szállítmányait. A problémamentes visszavétel pedig ma már létfontosságú tényező.

  

A mobiltrendek

 

Az okostelefon tulajdonosok a vizsgált országokban szép számmal, több mint felük vásárol a neten, táblagépről pedig még ennél is többen (feltehetően a kijelzőméretből adódóan): nagyjából 60 %.

 

Megéri a webshopoknak mobilra optimalizálni oldalukat, hiszen a felmérésből az is kiderül, hogy ha okostelefonon böngészik az adott oldalt, sokan (44%) nem hasonlítja össze az adott bolt kínálatát máséval, feltehetően azért, mert időigényes, és nem látja egyben a termékeket, a köztük lévő különbséget.

 

Bár a felmérés nem a magyar felhaszálók vásárlási szokásai alapján készült, itthon is hasonló a helyzet, így hosszú távon a felhasználók elvárásai jelenthetik majd a versenyképességi tényezőket.