Népszerűek a vásárlói hűségprogramok

forrás: Prím Online, 2013. november 1. 17:48

A kiskereskedelmi piacokon egyre alacsonyabb az organikus növekedés, ezért sokkal fontosabbá válik a vevők hűségének kiépítése és fenntartása. Erre fókuszál a Conlumino és a SAS egyesült királysági kutatása, amely szerint népszerűek a vásárlói hűségprogramok a fogyasztók körében. A vevők csaknem 95%-ának van legalább egy hűségkártyája, és 88%-uk rendszeresen használja is.

A londoni Conlumino elemzőcég, valamint az üzleti analitikai szoftverek és szolgáltatások vezető szállítójának számító SAS idén júniusban készítette a kutatást 2109 egyesült királysági fogyasztó és 100 szigetországi kiskereskedő bevonásával. A tanulmány rámutat, hogy hátrányba kerülhetnek a hűségprogrammal nem rendelkező kiskereskedők, ugyanis a megkérdezett vevők több mint 40%-a kisebb valószínűséggel vásárolna ilyen üzletben.

 

A válaszadó fogyasztók csaknem 82% százaléka szerint pozitívan befolyásolja a vásárlás valószínűségét, ha érzelmi kötődés alakul ki egy márkával vagy kiskereskedővel szemben. A felmérés rávilágít, hogy a vevők részéről a korábban vásárlói hűségprogramokba invesztáló kiskereskedelmi vállalatok irányába a legmagasabb szintű az érzelmi elköteleződés. Ilyen például a Marks & Spencer, a Sainsbury's, a Boots UK, valamint a legmagasabb értéket (19,4%) elérő Tesco, amely 16 millió aktív résztvevővel rendelkező hűségprogramja a magyarországi vevők számára sem ismeretlen.

 

Vásárlói adathalmaztól a hatékony marketingstratégiáig

 

A hűségprogramoknak köszönhetően a kiskereskedelmi vállalatok a vevőik preferenciáit és fogyasztási szokásait is megismerhetik. A hűségkártyák használatakor ugyanis hatalmas mennyiségű ügyféladat keletkezik, amelyekből a cégek nagy teljesítményű analitikai eszközök segítségével értékes információkat nyerhetnek, amelyek aztán meghatározhatják a marketingstratégiájuk irányvonalait.

 

SAS megoldását alkalmazva a kiskereskedők például egyedi igényeknek megfelelően kidolgozott ajánlatokkal kereshetik meg vevőiket, vagyis a megfelelő terméket, a megfelelő áron, időben és csatornán keresztül kínálhatják számukra, amely nagyobb forgalmat és nyereséget eredményezhet. Mindez egybecseng a kutatásban résztvevő vásárlók által megfogalmazottakkal, ugyanis körülbelül felük nyilatkozott úgy, hogy személyre szabott ajánlatok esetén nagyobb valószínűséggel vásárolna újra az adott kiskereskedőtől.

 

A kutatás szerint a vevők jelentős része nem érzi aggályosnak, hogy a kiskereskedők személyre szabott ajánlatok kidolgozásához szükséges adatokat gyűjtsenek. A fogyasztók csaknem 40%-a beleegyezik abba, hogy marketinganyagokat kapjon, vagyis számottevő hányaduk gondolja úgy, a direkt marketing formájában érkező releváns ajánlatokból haszna származhat. Több mint harmaduk pedig elismeri, hogy a marketingajánlatok hatására nagyobb valószínűséggel vásárol az adott kiskereskedőtől.

 

Hűségépítés mobilon keresztül

 

A mobil szolgáltatásokban rejlő egyre nagyobb lehetőséget jelzi, hogy a megkérdezett vevők csaknem 30%-a valószínűleg élne az üzletben tartózkodás alatt a mobiljára érkező releváns ajánlattal. „Már az is jelentősen növelné a kiskereskedelmi nyereségrátát, ha a mobiltelefon-előfizetők csupán töredéke vásárolna a készülékére érkező ajánlat hatására." - mutatott rá Alex Fovargue, a SAS egyesült királysági és írországi irodájának kiskereskedelmi szakértője.