Mit tartogat a Google Shopping doboz a hazai e-kereskedelmi piac számára?

forrás: Prím Online, 2014. május 18. 16:36

Európa-szerte egyre több e-kereskedelmi szereplő nyilvánít véleményt a Google üzletpolitikájáról, melyhez a vertikális keresőszolgáltatók mellett már a webshopok, a médiavállalatok és a szakmai szervezetek is csatlakoztak. Az Európai Bizottság három éve tartó vizsgálatára a népszerű internetes keresőmotort működtető tengerentúli vállalattal szemben a nyár folyamán, legkésőbb szeptemberben pont kerülhet. Piaci vélekedések szerint azonban a Google legutóbbi kötelezettségvállalásának elfogadása kedvezőtlenebb lenne, mintha semmi sem történt volna, ezért az Allegro Group arra biztatja a legfontosabb hazai e-kereskedelmi szereplőket, hogy mielőbb foglaljanak állást a témában.

„A piaci szereplők közös érdeke, hogy az eljárás ne záruljon le egy számukra kedvezőtlen kötelezettségvállalás elfogadásával. Nem áll érdekünkben, hogy a Google bírságot kapjon, ahogy egy elhúzódó bírósági procedúra sem. Ezért bízunk abban, hogy az Európai Bizottság, mérlegelve az ügy jelentőségét újragondolja a korábban javasolt megközelítésmódját és az eljárás egy kedvezőbb döntésig tovább folytatódhat. Ha ez sikerül, az ágazat tovább fejlődhet és megmaradhat az európai gazdasági fellendülés elsőszámú motorja” – mondta Chris Sherwood, Head of Public Policy, Allegro Group.

Mi van a „dobozban”?
A Bizottság a Google üzletpolitikáját több szempontból is vizsgálja, ám mind a piaci szereplők, mind a felhasználók szempontjából a legizgalmasabb kérdés mégiscsak a Google Shopping találati doboza. A piacvezető nemzetközi keresőszolgáltató az organikus találatok fölött elhelyezett dobozában olyan ajánlatok szerepelnek, melyek a felhasználók számára organikus találatnak tűnnek, ám azok valójában fizetett hirdetések. A találati doboz használata a többi piaci szereplő szerint azért aggályos, mivel a Google a saját szolgáltatásait – tekintet nélkül azok relevanciájára – az organikus találatok fölé vagy azzal egy sorba rendezi. Ezzel hátrányos helyzetbe hozza az összes többi e-kereskedelmi oldal organikus találatát és előtérbe – azaz a keresési oldalon feljebb – helyezi a saját vertikális szolgáltatásai által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat.
A felhasználók számára pedig azzal jár, hogy egyre kevesebb organikus találat között böngészhetnek, és nem feltétlenül a számukra releváns ajánlatokkal találkoznak. A 2010 óta tartó bizottsági vizsgálat során a Google három javaslatot tett a többi piaci szereplőt hátrányosan érintő hirdetési forma módosítására. Legutóbbi javaslatának lényege, hogy ha honlapján saját specializált keresőszolgáltatásokat kínál, akkor három, objektív szempontok alapján kiválasztott versenytársának ajánlatait is megjelenteti.

Az 5 éves időtartamra tervezett kötelezettségvállalás Európa-szerte éles bírálatokat kapott a versenytársaktól. Nem véletlenül, hiszen a Google Shopping az Egyesült Államok mellett már több európai országban is működik.1 Az Allegro csoport kelet-európai országokban szerzett közvetlen piaci tapasztalati azt mutatják, hogy Google Shopping dobozában megjelenő ajánlatok nagyon is hatékonyan térítik el a forgalmat az organikus találati eredményekhez képest. Mindez gyorsabban hat a szektorra azon országokban, ahol a Google piaci részesedése magasabb, mint például Lengyelországban, és kevésbé árt azoknak az országoknak, ahol erősebbek a versenytársak a keresési szolgáltatók piacán, ahogy Csehországban is.

Hazánkban a Google „a kereső”
Bár arra vonatkozóan még nincsenek pontos információk, mikorra érkezhet meg Magyarországra a Google Shopping, de piaci vélekedések szerint nem kérdés, hogy rajta vagyunk-e a „kívánságlistán”. Hazánkban is a Google uralja a keresőmotorok piacát több mint 97 százalékkal, ami meghaladja az európai átlagot (92,5%).2
Tekintve, hogy az online vállalkozások forgalma komoly mértékben függ a keresési találatoktól, ezáltal a Google keresőjétől, a hazai e-kereskedők kénytelenek lennének fizetni a doboz szolgáltatásért. Így bár rövidtávon forgalomnövekedést érnének el, azonban nagyon magas áron. A kis cégek mindezt nem engedhetik meg maguknak, és a kiélezett versenyben hamar lemaradnának, tönkremennének, a nagyobbak pedig a hasznuk egy jelentős részét áldoznák fel a piaci jelenlétért, forgalmuk megtartásáért.

Az Allegro Group arra biztatja a legfontosabb hazai e-kereskedelmi szereplőket, hogy mielőbb foglaljanak állást a témában, hiszen a hazai piaci szereplők közös érdeke, hogy a verseny ne csorbuljon, és továbbra is egyenlő esélyekkel rendelkezzen minden online vállalkozó.