Amikor nagy üzlet az elgépelés…

Kővári Ádám Kővári Ádám, 2000. szeptember 23. 22:35
Ismerjük a jelenséget: ha véletlenül félregépelünk egy URL-t, előfordulhat, hogy egy másik kikötőn találjuk magunkat. Cseles cégek rájöttek arra, hogyan lehet egyszerű félreütésekből milliókat kovácsolni a félregépelt Yahoo.com, MSN.com, AOL.com címek után.
Ha a szörföző elgépel egy URL címet, akkor a kívánt kikötő helyett egy másik jelenik meg, melyen természetesen a riválisok reklámokat helyeztek el.

Ha például valaki a Washingtonpost.com helyett a Washingtonpos.com címet gépeli be, akkor máris egy olyan oldalon találja magát, ahol a New York Times hirdet.

Az ügy hátterében azok a vállalkozások állnak, amelyek a jól ismert domainnevek variációit, némileg eltérő változatait vásárolják meg, így a yyahoo.com, wwwaol.com vagy a www-msn.com címeket. A Network Solutions, a domain-adatbázis fenntartója szerint a Powerclick Inc., a Global Net 2000 Inc., a Data Art Corp. és a Stoneybrook Investments több száz hasonló címet regisztrált.

A regisztrációknak köszönhetően ezekre a lapokra azok a felhasználók jutnak el, akik egy ismert kikötőt szerettek volna meglátogatni. A cégek egyszerűen lefölözik a hasznot.

A félreütés nyeresége:

A Washingtonpos.com esetében egy második ablakban a Pointcom.com webportál jelent meg, ami három hivatkozás tartalmazott a Goto.com-ra. A Goto.com három centet fizet minden átirányított látogató után.

Amit a felhasználók nem vettek észre, az a háttérben maradt eredeti ablak (a Washingtonpos.com), amely négy hirdetést tartalmazott. A reklámozók ezekért fizettek, a felhasználók azonban sohasem látták őket.

Az elgépelés nagy üzlet. A Powerclick szerint körülbelül 200 000 ember "látogat el" naponta az oldalukra. Minden egyes kattintás 5 centet hoz a cég konyhájára, ami naponta 10 000, havonta 300 000, évente pedig 4000 000 dollár bevételt jelent.