Digitális média az AXN-nél

Galvács László, 2015. május 7. 11:18

A Sony Pictures Television Networks felvásárolta a VIASAT3 és VIASAT6 csatornákat és a Viasat Play catch-up szolgáltatást. Erről és médiapiac trendjeiről nyilatkozott a Média-Kábel-Műhold (MKM) c. lapnak John Rossiter, az SPT Networks közép-európai régiójának ügyvezető igazgatója.

A Sony Pictures Television Networks megegyezett a Modern Times Grouppal a magyarországi VIASAT3 és VIASAT6 kereskedelmi csatornák, illetve a Viasat Play catch-up szolgáltatás megvásárlásáról. A fúzióban rejlő lehetőségekről és médiapiac trendjeiről nyilatkozott a Média-Kábel-Műhold (MKM) c. lapnak John Rossiter, a jelenleg az AXN, AXN White és AXN Black lineáris csatornákat, valamint az AXN Now és AXN Player digitális szolgáltatásokat működtető SPT Networks közép-európai régiójának ügyvezető igazgatója.

 

MKM: Egyre erősebben érzékelhető, hogy változnak a tévézési és online filmletöltési szokások. Önök hogyan reagálnak a digitális és mobil világ kihívásaira?

 

J. R.: Egy bővülnek a tartalomfogyasztás eszközei, elég csak az okostelefonok, táblagépek terjedésére gondolni. Én ebben egyáltalán nem azt a veszélyt látom, hogy elpártolnak a televíziótól, hanem épp ellenkezőleg: új lehetőségeket nyitnak meg előttünk. Az emberek egyre több időt töltenek a digitális környezetben, és számunkra fontos kérés, hogy, hogy miként tudjuk őket ott is elérni. Digitális és nemlineáris termékeinket éppen a folyamatosan változó tévénézési szokások nyomán hoztuk létre. A vásárolt műsorok kiválasztásakor már arra is figyelünk, hogy azokat minél több platformon elérhetővé tegyük. Magyarországon elsőként indítottunk el ingyenes online videó-szolgáltatást. Az SVoD típusú AXN NOW márkanevű szolgáltatásunk pedig 2013-ban debütált Magyarországon, és ezzel megnyílt az út az ún. 360 fokos stratégia előtt. Kiemelt, exkluzív tartalmainkat már az országos televíziós premier előtt elérhetővé tesszük az AXN NOW előfizetői számára. Az AXN NOW mára 5 országban 14 szolgáltatónál a legkülönfélébb eszközökkel érhető el: televízión set-top-box segítségével, PC-n, táblagépen és okostelefonon is.

 

Legújabb premiersorozatunk, a Titkok és hazugságok (Juliette Lewis és Ryan Phillippe főszereplésével) az amerikai premierrel egy napon érkezett meg Magyarországra is március elsején. A tartalomtulajdonosokkal folytatott tárgyalásaink során mindig arra törekszünk, hogy a legrövidebb időt tudjuk kialkudni egy-egy sorozat esetében az amerikai és hazai premierek között.

 

MKM: Az AXN Now és az AXN Player mellé most megvásárolták a Viasat Play-t is. Nem tartanak-e attól, hogy ezzel megosztják a közönség figyelmét?

 

J. R.: Nem, mert egészen más az egyes online platformok szerepe. Az AXN Player és a Viasat Play egyfajta catch-up szolgáltatás, vagyis a tévében vetített műsorokat, illetve előzeteseket lehet megtekinteni az interneten. Nagyszerű eszköz promóciós és márkaépítési célokra. Az oldalakat elsősorban a fiatalok keresik fel, így segít abban, hogy megismerjék a kínálatot, kedvet kapjanak a műsorokhoz, és a visszaterelje őket a televízió fel. 

 

Az AXN NOW viszont egy előfizetéses szolgáltatás, amely terjesztő partnereink közreműködésével kínálja a filmkülönlegességeket.

 

MKM: Hogyan befolyásolja a digitális platformok erősödése a hagyományos tévéműsorokat továbbító kábeles, műholdas és IPTV szolgáltatókkal kialakult kapcsolatukat?

 

J. R.: Változatlanul a tévéképernyő a legfontosabb elem az üzleti modellünkben, és lineáris csatornáinkat a jövőben is partnereink hálózatán keresztül érték el nézőink. Ez a kapcsolat tovább erősödhet. Évek óta invesztálunk abba is, hogy az AXN műsorai nemlineáris csatornákon is fussanak. Az AXN Now SVoD szolgáltatásunk Magyarországon már elérhető a UPC és a Telenor kínálatában, de további terjesztő partnereinkkel is tárgyalunk a bevezetéséről. Az egyik legfontosabb célunk 2015-ben az AXN Now sikerének erősítése és az előfizetők számának növelése, újabb partneri megállapodások segítségével.

 

MKM: Néhány éve még arról hallottunk, hogy az AXN önállósítja magát és elkezdi saját útját járni. 2015 elején pedig – a Viasat-csatornák megvásárlásával – pedig szinte már „médiabirodalom” építésébe vág. Ez a fejlődési ív jelképezné az SPT Networks stratégiáját?

 

J. R.: Két és fél éve még csak a szervezeti kereteit teremtettük meg az SPTN közép-európai terjeszkedésének. Megerősítettük a jelenlétünket, és a budapesti központ mellett saját irodákat nyitottunk Lengyelországban, Romániában, a Cseh Köztársaságban és Horvátországban is. Saját kézbe vettük a helyi marketingkommunikációs és disztribúciós funkciókat, s mindennek eredményei már hónapokon belül megmutatkoztak. A terjeszkedési stratégiánk célja, hogy szorosabbra fűzzük kapcsolatunkat kábelszolgáltató partnereinkkel és a nézőinkhez is közelebb kerüljünk, jobban megismerjük igényeiket. Hiszünk a növekedésben, abban, hogy portfóliónkat bővíteni tudjuk, mind a csatornák számában, mind a különböző platformokon való megjelenésükben.

 

Az elmúlt években szinte az egész régióban folyamatosan nőtt a cég piaci részesedése, s ezt a trendet követve Magyarországon is szüntelenül kerestük a lehetőségeket a növekedésre. A Modern Times Grouppal előkészített tranzakciót a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyása után véglegesítik. Ezt követően az SPT portfóliója immár öt televíziós csatornát és három nemlineáris szolgáltatást tartalmaz. Teljes portfóliónk összesített közönségarányra így 6,4 százalékra emelkedik a kereskedelmileg fontos 18-49 éves célcsoportban Magyarországon, s ezzel a hazai piac negyedik legnagyobb többcsatornás szereplője lesz.

 

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2015/3 számában olvasható.)