Sikeres évet zártak a hazai e-kereskedők

forrás: Prím Online, 2015. június 4. 13:28

Az eNET friss kutatásából kiderül, hogy ismértelten jó évet tudhatnak maguk mögött a haazai e-kereskedők. Minden korábbi várakozásnál magasabb, 273 milliárd forintos nettó forgalom realizálódott a magyarországi e-kiskereskedelmi szektorban 2014-ben. Ez a teljes kiskereskedelmi forgalom 3,7%-a.

Határtalan e-kiskereskedelem

 

Elérve a 273 milliárd forintnyi nettó forgalmat és ezzel folytatva a megszokott trendeket, 2014-ben is jól teljesített a hazai e-kiskereskedelem. A számok kétségkívül biztatóak, hiszen 2013-hoz képest ezúttal is jelentős mértékben, mintegy 26%-kal nőtt az online nettó forgalom. Úgy tűnik, ez a mértékű növekedés az eddigiekhez képest egy még dinamikusabban növekvő pályára állította a hazai e-kiskereskedelem fejlődését. Mindez persze nem meglepő, hiszen egyre másra jelentik be a nagy nemzetközi cégek, hogy Magyarországon is elindítják a webáruházukat.

 

További jó hír az e-kiskereskedelmi szektorban tevékenykedőknek, hogy a teljes hazai kiskereskedelmi forgalomhoz képest is sikerült növekedést elérni, a 2013. évi 3,1%-ról 2014-ben 3,7%-ra tornázták fel a részesedésüket. Még inkább bizakodásra ad okot, hogy az átlagos vásárlói kosárméret szintén erőteljesen növekedett és 2014-ben először átlépte a 10 ezer forintos lélektani határt.

 
 

A készpénz még mindig nyerő

 

Az online vásárlók továbbra is elsősorban a készpénzt részesítik előnyben az interneten rendelt termékek kifizetésekor. A készpénz dominanciája részben a vásárlói preferenciákból adódik, amit vélhetően felerősített a 2014 februárjában bevezetett, havonta legfeljebb 2 részletben 150 ezer forintig terjedő ingyenes készpénzfelvételi lehetőség. Látva a vásárlások összértéke alapján 65%-os utánvét arányt (készpénzes és bankkártyás utánvét), ez egyben azt is jelenti, hogy a vásárlók még mindig főleg akkor szeretnek fizetni a termékért, amikor azt már a kezükben tartják és biztosak lehetnek benne, hogy a pénzükért kapnak is valamit.

 
 

Természetesen az utánvét dominanciája azt is jelenti, hogy a megrendelések kézhezvétele leginkább futárszolgálat segítségével történik, de a személyes átvételi lehetőséget biztosító átvevőhelyek szerepe várhatóan fokozatosan emelkedni fog a jövőben. Itt nem csupán a személyzettel rendelkező partner pontokra kell gondolni, hanem a már hazánkban is gombamód szaporodó csomagautomatákra is, amelyek a hét minden napján 0-24 órában biztosítanak átvételi lehetőséget, mindezzel növelve a vásárlók kényelmét.
 

Vasárnap is

 

Lassan három hónapja többnyire zárt ajtókkal találkozunk, ha vasárnap vásárlásra szánjuk magunkat. A webáruházak azonban továbbra is tárt kapukkal várnak minket. Nem is keseregnek az e-kereskedők, habár a többség nem vár forgalomváltozást a vasárnapi boltbezárások kapcsán, 36%-uk egyértelműen emelkedésre számít. A legnagyobb előny, hogy olyan fogyasztókat is el tudnak csábítani az online áruházak, akik ez idáig csak offline költekeztek. Ennek egyértelmű előnye, hogy ha valaki egyszer kipróbálja az e-vásárlást, akkor könnyen visszatérő online vásárló is lehet belőle.

 

Teljes gőzzel előre

 

Az eddigi tendenciákat látva adódik a kérdés, hogy hol a határ, meddig tartható ez a töretlen fejlődés? Az elmúlt években egymás után vetették meg a lábukat nagy nemzetközi cégek Magyarországon és indították el webáruházaikat. A folyamat közel nem ért véget, az elkövetkező 3-4 évben is lehet erre számítani. A kilátások pozitívak, a növekedés középtávon kitart, és egyelőre úgy tűnik, nincs jele lassuló ütemű növekedésnek.