A cégek 40%-a szorulhat ki a piacról vagy veszíthet pozíciójából a digitalizáció miatt

Czipperer Dia, 2015. június 30. 12:34

A Cisco és a svájci International Institute of Management Development (IMD) közös kezdeményezése, a Global Center for Digital Business Transformation (#DBTCenter) által készített jelentés szerint a digitalizáció komoly hatással van a hagyományos vállalatokra. 12 iparágból, 13 országból 941 vállalatvezetőt kérdeztek meg a digitalizáció jelenlegi és várható hatásairól. 

A Cisco és az IMD egy közös jelentést készített, amely szerint a következő öt évben jelentős változások várhatók a hagyományos vállalatok frontján. A digitalizáció következtében mintegy 40 százalékuk veszíthet jelentősen pozíciójából vagy szorulhat ki teljesen a piacról a 12 vizsgált iparágban. Ennek ellenére a megkérdezett vállalatvezetők 45 százaléka még nem látja szükségesnek, hogy a témával felsővezetői szinten foglalkozzanak. 

 

 

 

A digitális örvény (Digital Vortex) kifejezés azt a jelenséget írja le, ahogy a digitalizáció egyre inkább az örvény középpontja felé vonzza az egyes szektorokat és vállalatokat. A középpont felé haladva a folyamatok felgyorsulnak, a mozgás pedig egyre kiszámíthatatlanabbá válik.

 

A jelentés legfontosabb megállapításai:

 

- A vizsgált 12 iparág közül  a következő öt évben a technológiai termékek és szolgáltatások területét, továbbá a média és szórakoztató ipart, a telekommunikációt, a pénzügyi szolgáltatásokat és a a kereskedelmet érinti legerősebben a digitalizáció. Ezen ágazatok közös vonása, hogy üzleti modelljeik és folyamataik alapvetően adatokra és tranzakciókra épülnek.

 

- A változások ütemét elsősorban a tőkeerős startup cégek, a digitálisan aktív versenytársak, illetve az egyes ágazatokba kívülről érkező szereplők diktálják.

 

- A vállalatvezetők mind a 12 iparágban jelentős változásokat várnak öt éven belül, beleértve a piaci részesedéseket érintő átalakulásokat is. Ennek ellenére a felmérés szerint a hagyományos vállalatok közel harmada kivár, azt remélve, hogy utánozhatja majd a sikeres versenytársakat. A válaszadók 43%-a nem látja a digitalizációban rejlő kockázatokat, vagy nem foglalkozik ezekkel, és csak a megkérdezett vezetők 25%-a áll proaktívan a jelenséghez.

 

- A digitalizáció támasztotta kihívások ellenére a válaszadók döntő többsége szerint a jelenség üzleti és társadalmi hatása összességében pozitív.