91 kg papírt fogyasztunk évente

forrás: Prím Online, 2015. július 13. 13:27

 A papír- és irodaszer piac működéséről, az elmúlt 25 év változásairól készített átfogó elemzést az I-COM. A magán- és állami szektor kiszolgálásában is meghatározó társaság tanulmánya részletesen foglalkozik a vállalati- és kiskereskedelmi piac sajátosságaival, valamint kitér az igények és a kínálat változásaira is. 

A kutatásból olyan érdekességek is kiderülnek, mint hogy a világon évente előállított 370 millió tonna papír több mint felét, 185 millió tonnát teszik ki a csomagolású célú papírok, míg a háztartási papírok a teljes mennyiség 7%-át, az író- és nyomópapírok pedig a fogyasztás 29%-át adják. Magyarországon 1989 óta mindössze 20 tonnával nőtt a teljes papírfogyasztás (1989: 890 ezer tonna; 2010: 910 ezer tonna). Ez azt jelenti, hogy egy átlagos magyar 91 kg papírt használ el egy évben, amivel hazánk jelentősen az EU átlag, 173 kg/év/fő alatt van. 

 
Az elemzés megállapítja, hogy míg a rendszerváltást követő közel tíz évet a papír- és írószer-kereskedelem szétaprózódása, az állami és céges beszerzések átláthatatlansága jellemezte, a 90-es évek második felétől egyre nagyobb súlyt képviselő központilag kontrollált közbeszerzések, valamint a vállalati kultúra, és ezzel együtt az igények változása a konszolidáció irányába hatottak. Az ezen megrendeléseket kiszolgáló, azaz egyenesen a végfelhasználók kiszolgálására szakosodott vállalkozások a hagyományos papíráruk és irodaszerek mellett immár számítástechnikai, nyomdaipari kellékeket, valamint létesítményüzemeltetési és konyhai termékeket is kínálnak. Azaz a vállalati szegmens jelentős része abban érdekelt, hogy szinte minden, az irodában megtalálható eszközt – a tűzőgéptől kezdve a bútorokon, nyomtatókon át a kávéig és egészségügyi papírig – mindent egy helyről szerezzenek be. 
 
Az I-COM becslései szerint az állami megrendelések ma már a teljes, éves szinten körülbelül 100 milliárd forintos megrendelésállomány felét teszik ki. A piaci tapasztalatok azt mutatják, hogy az állami bevásárlások lényegesen nagyobb átláthatóságot biztosítanak, hiszen a pályázók „belelátnak” a közbeszerzési eljárások mozzanataiba, az értékelési szempontok és a versenyeztetés folyamata világos és nyomonkövethető. Ugyanez nem mondható el a nem állami vállalati megrendelők esetében, akiket lényegében semmi nem köt. 
 
A tanulmány részletesen foglalkozik a kiskereskedelem átalakulásával is: a kilencvenes évek elejétől a piacot elárasztották a tetszetős, a korábban megszokottnál sokszor jobb minőségű papír-írószerek, a nagyobb igények kielégítésében pedig átvették a főszerepet az eredetileg állami tulajdonú ÁPISZ-től, ÁFÉSZ-től, PIÉRT-től a magánkézben levő kereskedelmi láncok – például a Pátria, a Pirex, vagy a Kontur -, valamint a hipermarketek. 
 
A teljes kutatás az alábbi linken tekinthető meg:  
http://www.i-com.hu/pics/irodaellatas_2015_kutatas.pdf