Biztonságos lehet-e a hálózatba kapcsolt közeljövő?

forrás: Prím Online, 2015. augusztus 31. 16:16

Az autóval hálózatba kapcsolt okostelefon, mely alkalmazásai a műszerfal képernyőjén futnak, az időszerű karbantartásukat előre kommunikáló alkatrészek vagy a navigációs rendszer adatai alapján az otthonához közeledő autós számára a ház fűtésrendszerének bekapcsolása mind olyan fejlesztések, melyek a Bosch járműtechnológiai jelenéhez és közeljövőjéhez tartoznak, s amelyek – a kényelmi funkciók mellett, a smart-filozófiához következetesen – az energiafelhasználás csökkentését és a fenntarthatóságot szolgálják. Mindezt a legmagasabb biztonság mellett, állítják határozottan a Bosch szakemberei.

Ma már elég nehéz elképzelni az életünket az internet nélkül, ami nemsokára az autózásra, a közlekedésre is igaz lesz, mert a Bosch az autót is az internet aktív résztvevőjévé alakítja át. A hálózatba kapcsolt autó azt jelenti, hogy a vezető például hozzáfér a torlódásokkal, jegesedéssel, vagy balesetekkel kapcsolatos információkhoz, de a világháló azt is „megmondja” neki, hogy hol talál megfelelő parkolóhelyet vagy elektromos töltőállomást, amit azonnal le is foglalhat és ki is fizethet. Az autók egyúttal digitális szórakoztató-központokká is válnak, hiszen a Bosch segítségével egyre könnyebb lesz folyamatos hálózati hozzáféréssel rendelkezni és zenei szolgáltatásokat, közösségi hálókat, az okostelefonokra írt számos alkalmazást elérni. A hálózatba kapcsolt járművek biztonságosabbak, kényelmesebbek és hatékonyabbak, funkcióik és működésük optimalizálása révén hozzájárulnak a globális energiafelhasználás csökkentéséhez, s így a fenntarthatósághoz.

 



A Bosch szerint az autók néhány éven belül a felhajtótól a lehajtóig önjáróak lesznek az autópályákon, a közlekedési, valamint a forgalmi adatok gyors átvitelével pedig lehetővé válik, hogy a hálózatba kapcsolt járművek előre tudják, mi történik a következő néhány sarokkal arrébb. Ezek az információk a jármű biztonságát is növelik: ha például több jármű is jelzi az ESP-rendszer üzembe lépését ugyanazon a helyen, a rendszer lekérdezi az időjárási adatokat és megállapítja, hogy az adott helyen jeges az út, és figyelmeztetni tudja a később érkezőket. Ezen felül az útépítéseknél kirakott ideiglenes sebesség-korlátozásokról, illetve az úton található torlódásokról kapott információk révén az automatizált autók fel tudnak készülni az eseményekre és már jó előre csökkentik a sebességet.

Kommunikáló alkatrészek


A Bosch termékeinek fejlesztése és gyártása során egyre nagyobb mértékben támaszkodik az Ipar 4.0 technikáira. A cél, hogy minden komponenst hálózatba kapcsoljanak, és ezzel az alkatrészek zökkenőmentesen tudjanak kommunikálni saját gyártási, bevizsgálási és üzemi adataikról. Ezt akkor is fel lehet majd használni, ha a termék már elhagyta a Bosch-gyárat. A tervszerű megelőző diagnosztika friss példája, hogy már ma is lehetséges a hálózatba kapcsolások vezérlőegységét arra használni, hogy a dízelbefecskendezőről annak egész életciklusa során adatokat gyűjtsön és működését az adatfelhőből online lehessen figyelemmel kísérni. Amennyiben az adatok a kopás jeleit mutatják, vagy megváltoznak az üzemi körülmények, az üzemi térkép módosított változatát ugyancsak az internet segítségével automatikusan lehet telepíteni. Lehetővé válik, hogy a gépkocsi részére azonnal helyet foglaljanak a szervizben és megrendeljék a tartalék alkatrészt, ha a vevő így kívánja, az elemzés után pedig a hibás dízelbefecskendezőt meg lehet javítani.

A Bosch a hálózatba kapcsoltság terén végzett fejlesztéseit a három SZ-re alapozza: szenzorokra, szoftverekre és szolgáltatásokra. Az eredmény az intelligens otthonok, az energia és az ipar, valamint a mobilitás egymással hálózatba kapcsolt megoldásai. Egy éppen futó kísérleti forgatókönyv szerint például a mérnökök arra is fel tudják majd használni az autók navigációs rendszerét, hogy mielőtt a jármű utasaival hazaér, beindítsa a ház fűtését.

Az autó és az internet kapcsolatának kialakításához a Bosch alapvetően kétféle megközelítést kínál. Először is, felhasználja a vezető okostelefonját: a Bosch mySPIN elnevezésű integrált megoldása lehetővé teszi az Android és iOS rendszerű készülékek számára, hogy kapcsolódjanak a jármű szórakoztató-rendszerére. Így a jármű központi kijelzőjéről számos alkalmazás is kényelmesen kezelhető. Másodszor, a Bosch a járműben parancsnoki központként kínálja az úgynevezett hálózati vezérlő egységet, amely egy saját SIM kártyával ellátott telefonmodulon keresztül kommunikál és szükség esetén GPS koordináták alapján határozza meg a jármű helyzetét. Gyári berendezésként és utólagos beszereléssel egyaránt elérhető, utóbbi a jármű elektronikájához a diagnosztikai csatlakozón keresztül kapcsolódhat.

 



Biztonság mindenekfelett


Természetesen a hálózatba kapcsoltság alapkérdései a biztonság és a bizalom. Az adatvédelmi viták három fő szempont körül zajlanak. Az első a funkcionális biztonság, azaz, hogy egy bizonyos rendszer, alkalmazás vagy funkció leállítható legyen, amennyiben valamelyik összetevője meghibásodik; ez teszi lehetővé az adott rendszer biztonságos működését. A második az adatvédelem, amely a nem kívánatos külső behatolás ellen véd. A Bosch ezen a területen többlépcsős megközelítésre támaszkodik mind a hardver, mind a szoftver tekintetében, hogy a jövő egyre inkább hálózatba kapcsolt járműveiben is fenn tudja tartani az adatvédelem olyan magas szintjét, mint amit ma kínál. A harmadik fő szempont pedig az adatvédelem jogi környezetének megteremtése és jogi szabályozása. A Bosch szerint ahhoz, hogy egy jól működő digitális piac meg tudja vetni a lábát Európában, átfogó európai adatvédelmi szabályozásra van szükség. A Bosch nagy hangsúlyt helyez ez irányú fejlesztései során az átláthatóságra, mert alapállása szerint a vásárlók számára lehetővé kell tenni annak eldöntését, hogyan és milyen mértékben használják az adataikat. Mert a technológia önmagában még nem garantálhatja a sikert: csak a biztonságos és védett funkciók nyerik el a járművezetők bizalmát.

 

sajtóközlemény