A kamaszok nagyobb problémának tartják az internetes zaklatást, mint a kábítószerrel való visszaélést

forrás: Prím Online, 2015. szeptember 28. 16:38

A Vodafone legfrissebb felmérése szerint a kamaszok több mint fele úgy gondolja, hogy az internetes zaklatás rosszabb, mint a személyes zaklatás, 43%-uk pedig úgy érzi, hogy nagyobb problémát jelent a fiatalok számára, mint a kábítószerrel való visszaélés.

A Vodafone 11 országban, közel 5000 kamasz megkérdezésével végzett felmérést, melyből kiderül, milyen súlyos problémának tartják a kamaszok az internetes zaklatást. Az adatok szerint súlyosabbnak értékelik, mint a droggal való visszaélést. A Vodafone ezért Magyarországon is elindítja a nemzetközi #BeStrong internetes zaklatás-elleni hangulatjel kezdeményezését.

 

„A digitális világba született új generáció folyamatos internetes kapcsolatban érzi a legjobban magát, de ez nem csak előnyökkel jár, hiszen az online világban a fiatalokat számos veszély is fenyegeti. Kutatásunk arra világított rá, hogy sok kamasz nem tudja, hogyan segíthetne a barátjának internetes zaklatás esetén, a #BeStrong kampány pedig éppen azért született, hogy a fiatalok jelezni tudják támogatásukat érintett társaik felé." – mondta Marchhart Pál, a Vodafone Magyarország Vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese.

 

A Vodafone felkérésére a YouGov által elvégzett felmérés szerint, a kamaszok közel egyötöde (18%) esett már áldozatul internetes zaklatásnak, és 41%-uk depressziósnak és tehetetlennek érezte magát miatta. 26%-uk érezte úgy, hogy magára hagyták, 18%-uk fejében pedig még öngyilkos gondolatok is megfordultak.


Az internetes zaklatásnak áldozatul esett kamaszok 38%-a azt nyilatkozta, hogy a zaklatást még a szüleiknek vagy gondviselőjüknek sem mondták el. Szégyellték magukat vagy féltek tőle, hogy a szüleik beleszólnak, és aggódtak, vajon mit fognak lépni. A megkérdezettek 43%-a úgy nyilatkozott, hogy nagy kihívás lenne számára támogatni a közösségi médiában zaklatott barátját, mert „nem találná a megfelelő szavakat" együttérzése kimutatásához. A kamaszok 72%-a azt nyilatkozta, hogy ha barátjukat internetes zaklatás érné, minden valószínűség szerint hangulatjel használatával fejeznék ki együttérzésüket vagy támogatásukat.

 

#BeStrong


A felmérés eredményére válaszként a Vodafone elindítja a nemzetközi #BeStrong internetes zaklatás-elleni hangulatjel (emotikon) kezdeményezését, amelynek részeként olyan „támogató hangulatjelek" készültek, amelyek célja, hogy ráirányítsák a figyelmet a részvét, az együttérzés és támogatás kimutatásának fontosságára.

 

A hangulatjeleket a felmérésben részt vevő 4 720 kamasz választotta ki a Vodafone és a zaklatás-ellenes szakértők által tervezett jelek széles választékából.

 

A „támogató hangulatjel" ötletét a Vodafone szemiotikusokkal - azaz jeleket és szimbólumokat, valamint azok felhasználását és értelmezését tanulmányozó szakértőkkel -, zaklatásellenes non-profit szervezetekkel, többek között a Diana Award-dal; az ENABLE-lel, valamint az Inside Out (Agymanók) című Pixar film karaktereinek létrehozásában tanácsadóként közreműködő Dacher Keltnerrel, a Berkeley Egyetem professzorával együtt dolgozta ki.


A most közzétett új videón Keltner professzor mutatja be, hogy mennyire fontos, hogy a kamaszok ki tudják fejezni támogatásukat és együttérzésüket az internetes zaklatás áldozatául esett társaik felé. Úgy fogalmazott: „Nagyon sok hangulatjel létezik, amely csak az alapérzelmeket fejezi ki. A fiataloknak jobb eszközökre van szükségük érzelmeik kifejezésére, olyan hangulatjelekre, amelyeknek elküldésével jelezhetik barátaiknak, hogy mellettük állnak."




A Vodafone Csoport az emotikonok minél szélesebb körű alkalmazhatósága érdekében tárgyalásokat folytat az iOS, Android és Facebook alkalmazásfejlesztőkkel, hogy minél több üzenetküldő alkalmazásban legyenek elérhetőek ezek a speciális ikonok. A Vodafone a saját Message+ üzenetküldő alkalmazásában már elérhetővé, használhatóvá tette ezeket.

 

A Vodafone és a Diana Award az elkövetkező hetekben egy oktatómodul-sorozatot is közzétesz, amely a szelfiktől és online játékoktól kezdve, a közösségi kapcsolatépítésen át egészen a gyűlölködő tweetekig számos témát vizsgál.