Digitalizálják a bírósági eljárásokat

forrás: Prím Online, 2016. január 18. 12:38

A Cégbíróság után minden hazai bíróságon kötelező lesz nyártól az elektronikus kapcsolattartás, vagyis az e-per. 2016. július 1-től a polgári ügyekben eljáró ügyvédeknek és ügyfeleknek a beadványokat és azok mellékleteit legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva kell megküldeni a bíróságok részére.

Az elektronikus bírósági ügyintézésre már 2013. január elsejétől lehetőség van a törvényszéki első fokon újonnan induló polgári peres eljárásokban. Azok az ügyvédek, akik már rendelkeznek elektronikus aláírásra módot adó tanúsítvánnyal, mostantól még több eljárásban térhetnek át a digitális kapcsolattartásra, a többieknek fél évük van a szükséges tanúsítvány megszerzésére.

 

E-per: érezhető lépés a digitális evolúcióban

„Eddig kizárólag a cégbírósági eljárásokban volt kötelező az elektronikus kapcsolattartás, minden más ügyben csupán lehetőséget adott rá a törvény. Azonban idén nyártól már nemcsak lehetőség lesz minderre, de a legtöbb bírósági eljárásban kötelezővé is válik az elektronikus ügyintézés. Fél éve van a jogi szakmának, hogy felkészüljön az új szabályozásra. Mi úgy látjuk, hogy a hazai közigazgatás igen jelentős lépést tesz a digitális evolúcióban: érezhetően kényelmesebbé, átláthatóbbá, biztonságosabbá és gyorsabbá teheti a bírósági ügyintézést a digitalizáció” – mondta el Dr. Szűcs Katalin az elektronikus hitelesítéssel foglalkozó NETLOCK Kft. cégvezetője és jogi igazgatója. A szakember hozzátette, hogy a versenyszektorban is érezhető a változás: évről-évre egyre több vállalat vezeti be a papíralapú ügymenet helyett a digitális ügykezelést, amelyben elektronikusan írják alá a hivatalos okiratokat és szerződéseket, illetve elektronikusan számláznak, archiválnak.

 

Sok ügyvédnek kell lépnie az e-per miatt

A NETLOCK már eddig is sok ügyvéd számára bocsátott ki elektronikus aláírásra módot adó tanúsítványt, azonban még mindig jelentős azok száma, akik nem rendelkeznek ilyennel. „Az igénylés egyszerű: a jogi képviselő kiválasztja a számára megfelelő tanúsítványtípust, majd egy hivatalos regisztrációs eljárásban ellenőrizzük személyazonosságát és más, törvényben előírt elemeket. A tanúsítvány kiadásával együtt biztosítunk számára egy személyre szóló, számítógéphez csatlakoztatható aláírókártyát, melynek segítségével bármilyen digitális dokumentumot elláthat hiteles elektronikus aláírással” – összegezte Dr. Szűcs Katalin.