A Kaspersky Lab biztonsági problémákat fedezett fel az okos közlekedés-felügyeleti rendszerben

forrás: Prím Online, 2016. április 27. 09:49

Azzal a céllal, hogy megvizsgálják az okos városok közlekedési infrastruktúráját érintő biztonsági problémákat és azok kezelését, a Kaspersky Lab GReAT csapatának szakértői kutatást végeztek speciális közúti szenzorokkal kapcsolatban, amelyek a városi forgalomról gyűjtenek információkat. 

Ennek eredményeként a Kaspersky Lab bebizonyította, hogy az összegyűjtött és feldolgozott adatok jelentősen sérülhetnek. Ez potenciálisan befolyásolhatja a városi hatóság jövőbeni döntését a közúti infrastruktúra fejlesztéséről. 

 

A közlekedési infrastruktúra egy modern nagyvárosban egy nagyon bonyolult rendszer, amely különböző típusú forgalmi és út szenzorokat, kamerákat és egy intelligens közlekedési lámpa rendszert tartalmaz. Az ezekkel az eszközökkel összegyűjtött minden információt valós időben elemeznek az erre speciálizálódott városi hatóságok. A jövő útépítéseivel és a közlekedési infrastruktúra tervezésével kapcsolatos döntések meghozhatók ezen információk alapján. Ha az adatok veszélybe kerülnek, az milliós veszteséget okozhat a városnak. 

 

 

Ha illetéktelen hozzáférés történik a közlekedési infrastruktúrához, az az alábbi következményekkel járhat: 

 

A Kaspersky szakértői által Moszkvában elvégzett legújabb kutatást olyan útszenzorokon végezték el, amelyek forgalmi információt gyűjtenek össze, valamint regisztrálják az elhaladó járművek számát, típusát és átlagos sebességét. Ezt az információt a városi hatóság irányító központjának továbbítják. A városi forgalomirányítók egy valós idejű közlekedési térkép elkészítésére és frissítésére használják az adatokat . Ugyanakkor a térkép adatforrásként szolgál  a városi úthálózat korszerűsítéséhez, vagy akár a jelzőlámpa rendszer vezérlésének automatizálásához. 

 

Az első biztonsági probléma, amelyet felfedeztek a kutatók, a gyártó neve volt, amelyet jól láthatóan rányomtattak az érzékelő dobozára. Ez a kritikus adat segített a Kaspersky Lab szakértőinek, hogy több információt megtudjanak online arról, hogyan működik az eszköz, milyen szoftvert használ stb. A kutatók felfedezték, hogy a szenzorhoz használt szoftver és a műszaki dokumentáció mind elérhető volt a gyártó weboldalán. Ráadásul a dokumentáció nagyon világosan elmagyarázza, hogy milyen utasításokat küldhet a készüléknek egy harmadik fél.

 

Csupán azzal, hogy a készülék közelébe ment, a kutató képes volt Bluetooth kapcsolatot létesíteni vele, mivel az azonosítási folyamat nem volt biztonságos. Egy Bluetooth kompatibilis eszközzel és egy brute force technikájú jelszófeltörő szoftverrel bárki képes lehet csatlakozni az utcai szenzorokhoz ilyen módon. De mi legyen a következő lépés? 

 

A szoftver és a technikai dokumentáció birtokában a kutató képes volt megfigyelni az eszköz által összegyűjtött összes adatot. Képes volt megváltoztatni annak a módját, ahogy az eszköz az új adatokat gyűjti: például személygépkocsiról teherautóra módosította a jármű típusát, vagy megváltoztatta a forgalom átlagos sebességét. Ennek eredményeként az összes újonnan összegyűjtött adat téves volt és nem alkalmazható a város igényeinek kielégítésére. 

 

 

Az ezen szenzorok által összegyűjtött adatok nélkül a forgalom elemzése és ezt követően a városi közlekedési rendszer továbbfejlesztése nem volna lehetséges. Ezek az érzékelők arra lesznek használhatók a jövőben, hogy intelligens forgalmi lámpa rendszert hozzanak létre, valamint arra, hogy megállapítsák, milyen utakat kellene építeni, és hogyan kellene megszervezni vagy átszervezni a forgalmat, és a város mely részeiben. Ehhez azonban a szenzorok működésének és az összegyűjtött adatoknak pontosnak és megbízhatónak kell lenniük. A kutatásunk kimutatta, hogy könnyedén lehet módosítani az adatokat. Lényeges, hogy megszüntessük ezeket a fenyegetéseket, mivel a probléma a jövőben a városi infrastruktúra jóval nagyobb részét érintheti. – mondta Denis Legezo, a Kaspersky Lab GReAT csapatának biztonsági kutatója. 

 

A Kaspersky Lab számos intézkedést javasol a közlekedési infrastruktúra eszközei ellen elkövetett kibertámadások megakadályozására: