1-2 évük van a termék összehasonlító oldalaknak rendszerük átvilágítására

forrás: Prím Online, 2016. június 15. 08:30

Május 25-én látott napvilágot az Európai Bizottság e-kereskedelemmel foglalkozó intézkedéscsomagja. A csomag egyik eleme egy ajánlás, amely a termékek és szolgáltatások összehasonlítását lehetővé tevő weboldalak (összehasonlító eszközök) jogszerű és etikus működésének pontosított feltételeit foglalja össze.

„Várható, hogy a csomagban közzétett rendeletek 1-2 éven belül életbe lépnek, és ezután sokkal szigorúbban szankcionálják majd a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat – évek óta tiltott – megsértését az összehasonlítással foglalkozó szolgáltatóknál is.” – emelte ki dr. Hargita Árpád, a KLART Legal partnere, versenyjogi szakértő.

 

Azok, akik a szektorban tevékenykednek, valószínűleg már ismerik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megakadályozását célzó, évek óta érvényben lévő szabályokat, de most az e-kereskedelemben is fel kell készülni a még szigorúbb számonkérésre. Ha ugyanis a szolgáltatók nem felelnek meg a szabályozásnak, akkor a jövőben akár le is kapcsolhatja őket a fogyasztóvédelmi hatóság. Többek között vizsgálni fogják, hogy a termékek és szolgáltatások összehasonlításával foglalkozó portálok tisztességesen, a fogyasztók megfelelő tájékoztatásával végzik-e tevékenységüket.

 

Az összehasonlító eszközök működésére vonatkozó ajánlás két részből áll. Az első rész a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló uniós irányelvnek való megfelelés szempontjait tekinti végig, és ezzel kapcsolatban ad gyakorlati tanácsokat. Elvárás például a hirdetések vagy a „támogatott linkek” világos megkülönböztetése a természetes találatoktól. Fontos tudni, hogy a természetes rangsorolásba való bármilyen beavatkozást hirdetésnek tekint az ajánlás, vagyis ha egy termék vagy szolgáltatás értékesítője fizet azért, hogy egy rangsorban előbbre kerüljön, ezt közölni kell a felhasználókkal. Meg kell különböztetni azokat a kommenteket is, melyekért fizettek, valamint nem szabad kimoderálni, elsüllyeszteni a negatív véleményeket. Sokaknak jelenthet meglepetést az is, hogy ezentúl világosan be kell mutatniuk üzleti modelljüket. Könnyen elérhető helyen kell leírniuk, hogy miből élnek (például a megjelenő hirdetésekből, az egyes termékekre érkező kattintások vagy a megrendelések után járó jutalékokból, kik a tulajdonosaik (például egyes termékek, szolgáltatások forgalmazói). Ügyelni kell arra, hogy az információt gyakran frissítsék, mindig napra készen tartsák. Nemcsak az árakat vagy a termék elérhetőségét kell megadniuk, de például az átlagos szállítási költséget is. Világosan tudatniuk kell a felhasználókkal, hogy honnan – a teljes piac mekkora részéről szerzik az adataikat. Meg kell adniuk például az oldal által szemlézett forgalmazók számát és földrajzi elterjedését.

 

 

Az ajánlás második része a felhasználóbarát kialakítás és a jobb áttekinthetőség feltételeit gyűjti össze. Az összehasonlítás során egyszerű és érthető nyelvet kell használni, el kell kerülni a komplex jogi vagy technológiai fogalmakat. Ugyanakkor elérhetővé kell tenni a részletes szakmai információt is. Lehetővé kell tenni a keresés személyre szabhatóságát, a többszintű szempontrendszer szerinti rangsorolást. Ezeknek a weboldalaknak is foglalkozniuk kell a panaszokkal, ezért közzé kell tenniük az elérhetőségeiket, fel kell hívniuk a figyelmet a fogyasztók jogaira, további lehetőségeire. „Ezeknek az elvárásoknak és az ajánlásban bemutatott többi követelménynek a betartása biztosítja az összehasonlító eszközök jogszerű működését. Érdemes részletesen megismerkedni az ajánlással, és ehhez igazítani a kereskedelmi gyakorlatot, mivel egy-két év múlva már nemcsak bírságokkal léphet fel a hatóság, hanem pl. le is kapcsolhatja az adott weblapot.” – figyelmeztetett dr. Hargita Árpád.