Kiberbűnözők telekommunikációs szolgáltatók megtámadásához toboroznak belső embereket

forrás: Prím Online, 2016. augusztus 28. 07:43

A Kaspersky Lab biztonsági jelentése szerint kiberbűnözők belső embereket használnak a telekommunikációs hálózatok és felhasználói adatokhoz való hozzáféréshez: vagy alvilági csatornákon toboroznak elégedetlen alkalmazottakat, vagy nyilvános oldalakról szerzett kompromittáló információkkal zsarolják a személyzetet.

A kibertámadások fő célpontjai a telekommunikációs szolgáltatók. Ők működtetik és irányítják a világhálót, a hang- és adatforgalmat, valamint nagy mennyiségű személyes adatot tárolnak. Ez nagyon vonzóvá teszi őket a haszonleső kiberbűnözők, államilag támogatott hackerek és versenytársak számára is. 

 

Céljaik elérése érdekében a kiberbűnözők gyakran használnak belső embereket, hogy feltörjék telekommunikációs cégek védelmét és megvalósítsák bűncselekményeiket. A Kaspersky Lab és a B2B International közös globális kutatása szerint az összes kibertámadás 28 %-a és a célzott támadások 38 %-a belső emberek rosszindulatú tevékenységének eredménye. A jelentés a belső emberek behálózásának legnépszerűbb módszereit vizsgálja és felfedi mire használják a hackerek az alkalmazottakat. 

 

Az alkalmazottak kompromittálása 

A Kaspersky Lab kutatói szerint a támadók a következőképpen érik el vagy ejtik csapdába a telekommunikációs alakalmazottakat: 

 

 

Az internetes zsarolás egyre népszerűbb az olyan online adatlopásokat követően, mint az Ashley Madison adat-kiszivárogtatás, mivel ezek eszközt adnak a támadók kezébe különböző egyének megfélemlítéséhez vagy lejáratásához. Az adat-kiszivárogtatásos zsarolás annyira gyakori manapság, hogy az FBI június 1-én közérdekű közleményt adott ki figyelmeztetve a fogyasztókat a kockázatokról és a lehetséges következményekről. 

 

A legkeresettebb belső emberek 

A Kaspersky Lab kutatói szerint, ha egy mobilszolgáltatót támadnak meg, a bűnözők azokat az alkalmazottakat fogják kikeresni, akik gyors hozzáférést biztosíthatnak a felhasználói és céges adatokhoz valamint a törvénytelen SIM kártya duplikációhoz. Viszont ha egy internet-szolgáltató a célpont, a támadók azokat fogják megtalálni, akik fel tudják térképezni a hálózatot és képesek man-in-the-middle támadásokat indítani. 

 

Habár a belső támadások bármilyen formát ölthetnek, a Kaspersky Lab kutatói két nem tipikus példát említenek: az egyik esetben egy telekommunikációs alkalmazott 70 millió börtönlakó telefonbeszélgetését szivárogtatta ki, ezzel többszörösen megszegve a titoktartási kötelezettséget; egy másik esetben egy SMS-központ mérnöke hirdette szolgáltatásait egy népszerű DarkNet-es fórumon, azaz hogy olyan üzeneteket képes elfogni, amik egyszeri jelszavakat tartalmaznak ügyfélprofilok két-lépéses belépési folyatmatához. 

 

 

"Gyakran az emberi tényező a leggyengébb lácsszem a biztonsági rendszerekben. A technológia önmagában nem elég ahhoz, hogy teljesmértékben megvédjen egy szervezetet egy olyan világban, ahol a támadók gyakran a belül található gyenge pontokat használják ki. A cégek azzal kezdhetik véldelmük kialakítását, hogy egy támadó szemével vizsgálják meg szervezetüket. Ha alvilági fórumokon bukkannak fel cégének álláshirdetései vagy más adatai, akkor vállalatát valaki kiszemelte magának. És minél előbb értesül erről, annál jobban felkészülhet" - mondta Denis Gorchakov, a Kaspersky Lab biztonsági szakértője. 

 

A belső támadások megelőzése érdekében a Kaspersky Lab a következőket ajánlja: