IQM - a minőségi információért

, 2000. október 30. 08:06
Mint tudjuk, az információ megszerzése, karbantartása és felszámolása egyaránt költségtényező. A költségeket és kockázatokat pedig csak növeli, ha a vállalat vezetése - tudtán kívül - döntéseihez nem megfelelő minőségű információkat használ fel.
A döntéstámogató rendszerek alkalmazásában jelentős tapasztalatokkal rendelkező DSS Consulting régóta foglalkozik adattárház-technológiával, OLAP-eszközökkel és adatbányászattal, CRM-mel. Tevékenysége során lépten-nyomon belebotlott az információminőség problémájába - duplikált adatok, inkonzisztencia, különböző jelölés egyazon információra -, így komoly adattranszformációra és -tisztításra volt szükség az adatok elemzése és további felhasználása előtt, ami jelentős idő- és költségtényező.

A problémára a DSS sokáig az alkalmi adattisztítást használta, majd a komplexebb megoldás érdekében megalkotta a magyar viszonyoknak is megfelelő IQM (Information Quality Management) módszertanát, amely az adatok keletkezésétől azok tárolásán és felhasználásán keresztül folyamatosan garantálja elvárható minőségüket.

Az IQM nem egy programcsomag, és nem egyszeri esemény, hanem egy olyan folyamat, amely biztosítja az információk és az információs folyamatok állandó javulását. Egy vállalati IQM bevezetéséhez ki kell alakítani egy információminőségi standardot, amelynek alapján folyamatosan értékelhetők a vállalat információi. A módszertan segítségével pontosan meghatározható az alacsony minőségű információból származó költségek mértéke. Az IQM az információminőség javítását irányelvekkel, szabályokkal és oktatással is segíti, így nemcsak informatikai tanácsadói, hanem komoly szervezési, oktatási feladatokat is jelent.

A DSS jelenleg első nagyszabású IQM-projektjén dolgozik a K&H Bank megbízásából. A K&H új integrált banki rendszerének bevezetésénél merült föl az igény az ügyféladatok minőségének felmérésére, illetve a meglévő rendszerek ügyféladatbázisainak egyesítésére. A cél egy olyan rendszer létrehozása, amely definiálja az új rendszer által igényelt információminőségi szabványt, hogy a standardnak nem megfelelő adatok felderíthetővé váljanak. Kialakítás alatt van a felderített hibák és duplikátumcsoportok megjelenítésére alkalmas ügyintézői felület, amely képes a korrekciók nyomon követésére is.