Online okoskodó CSOK-osok változtatják meg az építőipart?!

forrás: Prím Online, 2016. szeptember 23. 10:06

Az internet egyre nagyobb hatással van az építőiparra is. Az építőanyag kereskedők 61, a kőműves és burkoló szakemberek 45 százaléka a saját bőrén érzi, hogy online tájékozódnak a lakossági építtetők, főleg a „CSOK-os” megrendelők. Képeket mutatnak, szakmai kérdéseket tesznek fel, néha tudálékosak és sokan használják ki, hogy online lehet olcsóbbat találni.

A Mapei Kft. 2016. augusztusában online felmérést végzett a lakossági építtetők, burkolat kereskedők és szakemberek körében. A felmérés rámutatott, hogy egyre több építtető tájékozódik az interneten megrendelés előtt.

 

A megkérdezett kereskedők 61 százaléka szerint érezhető, hogy a megrendelők online tájékozódnak a vásárlás előtt. Ez leginkább ott érhető tetten, hogy felkészültebben, konkrét kérdésekkel, kész elképzelésekkel mennek a vevők az üzletbe. Főleg a CSOK-os korosztályt jellemzi a vásárlás előtti online információgyűjtés.

 

Ezt zokon veszik a szakik

A válaszadó szakemberek 45 százaléka érzi, hogy a vevők előzetesen tájékozódnak az interneten. Egyrészt egyre több megkeresés érkezik az internetről, főleg a Facebookról és szakemberkeresőkből. Másrészt tájékozottabbak a vevők, mint eddig, gyakran az internetről kinyomtatott képek alapján adnak megbízást.

 

Ugyanakkor vannak, akik az interneten látottak alapján megkérdőjelezik a szakember döntéseit és szakmai kérdésekben akarnak utasításokat adni. Ezt pedig zokon veszik a szakemberek.

 

A megkérdezett szakemberek nem szeretik ha a megrendelő tudálékos, ha ok nélkül bizalmatlan és alkudozik. Jellemző, hogy a lakossági megrendelők sok mindent akarnak kevés pénzért, az anyagért még csak-csak hajlandók fizetni, de a munkát nem ismerik el. Viszont nem gondolkodnak előre, mindent azonnal szeretnének.

 

Mindez különösen érdekes szembeállítva azzal, hogy a vevők pont a határidők be nem tartását nem szeretik a mesterekben. Ezen felül a megbízhatatlanságot, az igénytelen munkavégzést és pontatlanságot élik meg negatívumként. Ugyanakkor a vevők 75 százaléka nem talál könnyen szakembert. Ez utóbbi lehet az egyik magyarázata az online szakemberkeresések növekvő számának.

 

 

A változás eredménye a fejlődés

A jelenség valójában minden szereplőt új kihívások elé állít – véli Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.

 

A kereskedőknek szembe kell nézni azzal, hogy egyre gyakoribb, hogy a vevők a kereskedésbe mennek szaktanácsért, megnézni, kézbe venni a terméket, de az interneten veszik meg - olcsóbban. A jelenség megállíthatatlan, ezért a megoldás a kereskedések online értékesítésének elindítása, valamint olyan hozzáadott érték nyújtása, ami versenyképessé teszi a kereskedések ajánlatát a kis webshopokkal szemben.

 

A szakembereknek együtt kell élniük azzal, hogy a vevők utánanéznek mindennek az interneten, konkrét elképzelésekkel rendelkeznek mind a végeredmény, mind a munkafolyamatok és a felhasznált anyagok terén. Ez nagyobb szakmai felkészültséget, jobb kommunikációt és az eddiginél sokkal nagyobb transzparenciát feltételez a szakemberektől.

 

A vevőknek meg kell szokni, hogy gyakran versengeniük kell a jó szakemberekért. Aki jó minőséget szeretne kapni és ehhez jó szakembert szeretne találni, annak reális árakkal és határidővel kell számolnia.

 

Markovich Béla véleménye szerint ezek a változások az építőipari kultúra fejlődéséhez vezetnek, ami minden szereplő érdekéül szolgál.