Mit tegyünk, ha időben szeretnénk megkapni az online rendelt karácsonyi ajándékot?

forrás: Prím Online, 2017. november 22. 18:02

Hamarosan indul az ünnepi szezon, az online boltok egy része már a hivatalos fekete péntek előtt meghirdette nagy karácsonyi akcióit. Azt gondolnánk, aki ilyenkor rendeli meg az ajándékot, nemcsak jól jár, de még az ünnepek előtt biztosan meg is kapja a csomagját. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azonban erre nincs garancia, főleg ha rendeléskor a hagyományos kiszállítási megoldásokat választjuk.

Bengyel Ádám, az országos csomagautomata hálózatot üzemeltető Foxpost vezérigazgatója elmondja, mire érdemes figyelni, ha időben és plusz körök nélkül szeretnénk hozzájutni a karácsonyra rendelt ajándékokhoz. 

 

1. Még ma adjuk le a rendelést, ha külföldi webshopból vásárolunk 

Tavaly rengeteg ajándék több hetes, sőt hónapos késéssel érkezett meg a népszerű külföldi webshopokból. A késés egyik oka, hogy az EU-n kívülről behozott termékek vám-és áfakötelesek lehetnek, és az adminisztráción akkor is át kell esniük, ha vám- és áfamentesnek számítanak. További gond az EU-n kívülről rendelt csomagokkal, hogy gyakran hiányos dokumentációval, valótlan értéket feltüntető számlával érkeznek, így az ellenőrzésen fennakadva megcsúszhat a kiszállításuk. Erre a legnagyobb esély a kínai online boltokból rendelt áruk esetében van, ahol a webshopok amúgy is leterheltek a helyi Black Friday-nek megfelelő, november 11-én tartott Single’s Day miatt. Kínából tehát november végén már nem igazán érdemes rendelni karácsonyra. Ha amerikai vagy európai boltból szeretnénk vásárolni, még ma tegyük meg, és ha van opció expressz kiszállításra, ne sajnáljuk rá a felárat. 

 

2. Számítsunk az áfára és az éber vámosokra

Az EU-n kívülről érkező, webshopból vásárolt áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámot nem, de a 27 % áfát meg kell fizetni, 150 euró fölött pedig az áfa mellett vámköteles a behozatal. Ha az adóhatóság gyanúsan alacsonynak találja a feltüntetett vételárat, a valós áruérték megállapítása érdekében számla, átutalási megbízás, megrendelés benyújtását is kérheti. Bár csábító lehet a márkásnak tűnő, ám valójában nem eredeti termékek megrendelése, fontos tudni, hogy tilos a hamis termékek behozatala.

 

3. Okosan válasszuk meg az átvétel módját

A GKI szerint a hazai csomagszállítási szektor hatalmas kapacitáshiánnyal küzd, miközben az éves csomagforgalom 30-40 százaléka éppen ilyenkor bonyolódik. Ha tehát a webshopban rendelt karácsonyi ajándékot a postára vagy egy futárcégre bízzuk, számoljunk vele, hogy a kiszállítás az ünnepi szezonban elhúzódhat. További kockázat, hogy ha a kézbesítés idején nem tartózkodunk otthon, a csomag visszatér a postára vagy a szállítócég telephelyére – rosszabb esetben a webáruházhoz. Ha a leterhelt futárszolgálattal nem jutunk dűlőre az újabb kiszállítást illetően, az ünnepek előtti napokban kellemetlen helyzetben találhatjuk magunkat. Ha a posta vagy a futárcég helyett egy közeli bevásárlóközpontban elhelyezett Foxpost csomagautomatába kérjük a kiszállítást, a csomagot három napig biztosan őrzi a szekrény. 

 

4. Legyen idő a cserére is 

Jó, ha tudjuk, hogy a webáruházból rendelt terméket az átvételtől számított 14 napon belül visszaküldhetjük vagy kicserélhetjük. A szabály nemcsak a hibás cikkekre vonatkozik, de akár egy rossz méretben rendelt pólóra is vagy bármilyen termékre, amellyel kapcsolatban időközben meggondoltuk magunkat. Ha a várva várt karácsonyi ajándékról van szó, nagy kérdés, hogy a cserét milyen gyorsan tudjuk lebonyolítani. Akár postai úton, akár futárral küldjük vissza a terméket, kalkuláljunk előrelátóan, és számítsunk rá, hogy decemberben az újrarendelt áru jelentős késéssel fog befutni. Ha csomagküldő automatába kértük a rendelést, érdemes az átvételkor, ott helyben leellenőrizni a terméket, mert ha nem vagyunk vele elégedettek, az automatával díjmentesen azonnal vissza is küldhetjük.