Teljesítmény a csúcson: az ABB technológiájával működik a Zugspitze új drótkötélpályás felvonója

forrás: Prím Online, 2018. január 8. 12:34

A Németország legmagasabb hegyére közlekedő felvonóra várók hosszan kígyózó sora hamarosan már a múlté. És nem ez lesz az egyetlen történelmi jelentőségű a decemberben megnyitott új, az ABB technológiájára épülő drótkötélpályás felvonórendszerben, amely óránként 580 utast szállít Németország legmagasabb csúcsára, a Bajor-Alpokban található. Zugspitze-re.

A felvonó a függesztett kabinos felvonók kategóriájában három világrekordot állított fel, a drótkötélpálya 127 méter magas acél tartóoszlopával, az 1950 méteres szintkülönbség leküzdésével, valamint a völgyi állomás és a hegycsúcs közötti 3213 méteres hosszával.

 

Az új rendszer az 50 éve épült Eibsee felvonót váltja fel. Az új felvonó, amely az előző drótkötélpályánál óránként közel háromszor több utast szállít, jelentősen lerövidíti majd a korábbi rendszernél tapasztalt, hírhedten hosszú várakozási időt. 

 

Az Alpokban működő közlekedési rendszerek nagy kihívást jelentő kiépítésében jelentős tapasztalttal rendelkező ABB számos innovatív technológiájával az üzemeltető, a Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG megrendelésére megépülhetett a rekordokat döntő, új drótkötélpályás felvonó. 

 

„A Svájcban üzemeltetett legtöbb libegő és drótkötélpályás felvonó az ABB motorjaival és hajtásaival működik” – nyilatkozza “In Hans-Georg Krabbe, az németországi ABB AG igazgatótanácsának elnöke. „Nagy örömünkre szolgál, hogy Németországban is hozzájárulhattunk egy ilyen egyedülálló projekt megvalósításához.”   

 

 

Nagyteljesítményű ikermotoros kialakítás  

A Bayerische Zugspitzbahn által a rendszer zavarmentes üzemeltetésével és rendelkezésre állásával szemben támasztott követelmények teljesítése igen komoly kihívást jelentett. Olyan rendszert kellett létrehozni, amely a szél- és az időjárási viszonyoktól függetlenül az év 365 napján képes üzemelni. Ilyen viszonyok között a magaslati közlekedés és személyszállítás biztonságát és kényelmét a motorok, a hajtások és a mechanika tökéletes együttműködése, összjátéka garantálja. 

 

A gondolák ilyen nagy távolságra, 104%-os (megközelítően 46 fokos) meredekségű pályán 10,6 m/sec sebességgel közlekedtetéshez nagyon jelentős teljesítményre van szükség. Ezt a teljesítményt az ABB 800 kW-os váltakozó feszültségű (AC) villanymotorjai biztosítják, amelyeket a völgyi állomás gépházában telepítettek.   

 

 

Az ABB öröksége, múltbéli sikerei az Alpokban 

A 19. század végétől kezdődően az ABB az Alpok-régióban kivitelezett biztonságos, megbízható és energiahatékony közlekedési rendszereivel maradandó hírnévre tett szert.  

 

A világhírű, 1912-ben üzembe állított, 9 kilométer hosszú, fogaskerekű vasút, a Jungfrau Railway elektromos hálózatának kiépítését az ABB végezte, ami elengedhetetlen feltétele volt a vonal megvalósításának.  Napjainkban még mindig az ABB technológiai megoldásai garantálják, hogy a Jungfrau Railway évente több mint egy millió utast szállíthasson biztonságosan – akár sűrű hóesésben is – a 3454 méter magasban kiépített, Európa legmagasabban fekvő vonatállomására, a Jungfraujoch-ra.  

 

A világ legmeredekebb pályájával rendelkező siklóvasútját nem rég állították üzembe Stoosban, a svájci Alpokban. Az 1,7 kilométer hosszú pályával épült vasút két, egyenként 136 utas befogadására képes kocsijának energia-ellátását és hajtását az ABB által tervezett és gyártott kiváló hatásfokú villanymotorok biztosítják. A vállalat több más, a siklóvasút üzemeltetésében kulcsfontosságú szerepet játszó részegységet is szállított a rendszerhez.  

 

Az ABB termékportfóliójában az összes energiahatékonysághoz szükséges berendezéssel rendelkezik - többek között felvonókhoz is.  „Napjainkban a fő feladatot az energiahatékonyság javítása jelenti,” – mondja Ueli Spinner, a Svájcban működő Key Accounts and Service ABB AG értékesítési vezetője.: „Azonban azokon a területeken, ahol a műszaki támogatás, a karbantartás és a szervízelés kulcsfontosságú, az ABB kiemelt partnere a drótkötélpályás felvonó rendszerek üzemeltetőinek.”