3D nyomtatólabor nyílt az Audi Akadémián

forrás: Prím Online, 2018. március 3. 10:59

Csökkenő gyártási idők, optimalizált alapanyagfelhasználás, feladatra szabott alkatrészek és alacsonyabb költségek. A 3D nyomtatás ezen előnyeit a gyártás egyre több területén ismerik fel, azonban az igazán gyors elterjedés gátja a különböző nyomtatási megoldásokat ismerő, tapasztalt szakemberek hiánya. 

A technológiát, amely egyre jobban átformálja az autóipart is, 2018. tavaszától az Audi szak- és továbbképző intézményében, az Audi Akadémián is oktatni fogják.

 

A 2007-ben alapított, győri székhelyű korábbi Audi Akademie Hungaria Kft. az Audi Hungaria Zrt. belső továbbképző intézményeként, Projekt-és Tréningközpontként működik és a gyárral karöltve karöltve végzi tevékenységét. Képzéseiket folyamatosan bővítik, és 2017-ben egy 3D labor felállításával megtették az első lépéseket, hogy a 3D nyomtatási és szkennelési technológiák oktatása is a kínálatuk részét képezze. A laborban található egy sztereolitográfiát alkalmazó, nagyfelbontású Form 2 3D nyomtató, az FDM technológiát pedig az Ultimaker 3 kétfejes 3D nyomtató képviseli, míg a szkennelést egy Artec Eva Lite kézi 3D szkennerrel sajátíthatják el a tanulók. A labor felállításával egyidőben a gyárban megtalálható 3D nyomtatási kapacitás és tapasztalatok összegyűjtésére és megosztására létrejött kezdeményezés is bővíti az Audi Akadémián megszerezhető tudásanyagot. Nagy Tiborral, a labor felállításáért, üzemeltetéséért, és a kapcsolódó képzések fejlesztéséért felelős oktatóval beszélgettünk.

 

Mesélj nekünk erről a csarnokról, hol járunk most?

Ez az épület az Audi Hungaria Projekt- és Oktatóközpontja. Itt zajlik minden munkatárs számára a szakmai és nem szakmai képzés, illetve az épület ad helyet a duális szakképzésnek is.  Tőlünk jobbra azok a robotok és gépek vannak, amelyeket a mostani, valamint a következő Audi generációk gyártásához használnak az üzemben. Baloldalon a LEAN és más munkafolyamatok bemutatása, oktatása folyik, hátul pedig egy CNC-kkel, marókkal bőségesen felszerelt mechatronikai műhely található. Ezek között kapott helyet a 3D szkenner- és nyomtatólabor. 

 

Mikor merült fel először az additív technológiák oktatásának terve?

A 3D labor ötlete még 2016. nyarán merült fel. Egyértelmű, hogy a 3D nyomtatás rohamosan fejlődik, napról napra meglepően szélesedik a felhasználási köre, ezért mi is szerettünk volna mélyebben foglalkozni vele. Emellett az ingolstadti anyaintézményünkben is van már hasonló labor. Az ottani akadémián egy Form 2 és egy Reprap gép tölt be oktatási feladatokat, és már vannak kidolgozott oktatási programjaik, bevezetett képzéseik. A fő célunk tehát az volt, hogy behozzuk ezt az innovatív technológiát az oktatásba. Így elindultunk és megkerestünk több céget a tervünkkel, amely szerint legalább 2 nyomtatási technológiát és egy 3D szkennert szerettünk volna bemutatni a tanulóknak illetve kollégáknak.

 

 

Hogyan esett éppen ezekre a gépekre a választás?

Amellett, hogy az ingolstadti példa már alátámasztotta a Form 2 nyomtató beszerzését, az Audin belül alakult egy szakértői kör, amely úgy állt össze, hogy minden terület, ahol van 3D nyomtató, delegált egy szakembert. Így hatékonyan meg tudjuk osztani az eddigi ismereteinket. A fémnyomtatóval dolgozó kollégáknál például van egy Ultimaker 1 is. Ők jöttek elsőként megnézni az új gépeket, köztük az Ultimaker 3-at és ellenőrizni a minőséget. Ezek mellett az Audin belül számos további márka nyomtatója, asztali és ipari változatok is megtalálhatók, amelyekkel kinyomtattuk ugyanezt a modellt: egy Audi Q3-at. A tapasztalatainkat összeadva megszületett a konklúzió, hogy a kétfejes Ultimaker 3 lett az Audinál az ajánlott 3D nyomtató. 

 

 

Hogyan tervezitek kialakítani a saját képzési programotokat?

3D modellezés képzéseket eddig is tartottunk. A rendszeres 3D gyártástechnológiai oktatásokat pedig 2018. második negyedévétől szeretnénk elkezdeni. Addig a tervek kialakítása folyik, illetve kutatás, egyeztetés az ingolstadti kollégákkal. Valamint a 3D Akadémia képzésein is szeretnék részt venni, hogy abból is meríteni tudjak. Így az ingolstadti és hazai példákra építve alakíthatom ki az Audi Akadémia képzéseit.

 

Egyelőre első lépésként tartottunk egy digitalizációs ismerkedő napot az Akadémia munkatársainak, amely során prezentációk és gyakorlati bemutató keretében ismerkedhettek meg az új eszközökkel. Egy házon belüli ötletversenyt is tartottunk: a vezetőváltáskor gazdát cserélő stafétabot modernizálása volt a feladat. A legjobbak közül végül egy kormánykerék modell került ki nyertesen. Az új, Form 2-vel nyomtatott stafétabotot lefényezzük és hamarosan át is veszi a régi kellék helyét. 

 

Az oktatáson túl mire tervezitek még használni a 3D nyomtatási, szkennelési kapacitásotokat?

Többek között jó példa ez a kapcsoló is, amit éppen nyomtatunk – gyakran van szükség eltört, elveszett alkatrészek pótlására, amely ezekkel a gépekkel akár 1-2 eurós alapanyagköltségen megoldható. Biztos, hogy rengeteg további alkatrész, „jig” vagyis szerszám megvezető van, amelyre szüksége lehet a részlegeknek. A szakoktatók a tanulók értékteremtő munkái során is tervezik alkalmazni a 3D nyomtatókat. A diákok megtanulhatják, hogy az erők figyelembevételével, geometria alapján hogyan és melyik technológiát kell alkalmazniuk. Most van például egy hallgató, aki a diplomamunkáján dolgozik velünk. A neki készült nyomtatásokat a mérőszobán pontosság, felületi érdesség és tűrés szempontjából tesztelik. Valamint terhelési vizsgálatokhoz is állnak modellek a nyomtatási sorban. Az Artec Eva 3D szkennert pedig robotkaron, illetve saját forgóasztallal, állvánnyal is szeretnénk tesztelni és használni. Az oktatásokon túl az egyik fő terület a reverse engineering, ahol hasznát fogjuk venni a jelenleg rendelkezésre álló technológiának.