Átalakulóban a könyvelőszakma

forrás: Prím Online, 2018. április 6. 09:39

Az előrejelzések szerint a digitalizáció és a robotika térnyerése jelentősen átalakítja a munkaerőpiacot, melynek jelei már több szakmában érezhetők. A könyvelőszakmával kapcsolatban megoszlanak a vélemények, ezért Magyarország vezető BPO (Business Process Outsourcing) vállalata, a Process Solutions Kft. utánajárt, milyen változásokra számíthatunk a következő időszakban a szakmán belül.

Szalai András, a Process Solutions ügyvezetője és partnere szerint „A változás és a technológiai innováció a természetes evolúció része, hiszen a vállalatoknak lépést kell tartani a folyamatosan fejlődő piaci és technológiai környezettel. A belső és külső motiváció egyaránt jelentős a fejlesztések megvalósítására”.

 

A könyvelőszakma változásait tekintve elmondható, hogy számos munkafolyamatot érinteni fog az automatizáció, csökkennek az egyszerűbb rutin jellegű feladatokra fordítandó idők, az így felszabaduló kapacitásokat pedig magasabb hozzáadott értékű feladatok végzésére fordíthatják a szakemberek. 

 

A munkahelyek tehát nem fognak megszűnni, a feladatok összetételében viszont jelentősebb változások várhatóak. Az elkövetkező években valószínűleg kevésbé lesz szükség adatrögzítésre vagy riportok, adóbevallások manuális előállítására, ugyanakkor nagyobb szerepet kapnak az ezen folyamatok elemzésével és megfelelő üzleti következtetések levonásával járó feladatok. Ez azt is jelenti, hogy a rendelkezésre álló kapacitásokkal még gyorsabban és szélesebb körben tudjuk majd kielégíteni az ügyfelek igényeit.

 

A munkavállalóknak érdemes fejleszteniük magukat, akár nemzetközi üzleti ismeretek megszerzésével (pl. ACCA képzés), továbbképzésekkel, akár új szoftverek és programok használatának elsajátításával, melyek az automatizmusok gördülékeny működtetéséhez is szükségesek. A változásokhoz való adaptációhoz elengedhetetlen a szakmához szorosan kapcsolódó IT kompetenciák fejlesztése, egyfajta technológiai attitűd és az innovatív látásmód kialakítása.

 

Kapacitásmenedzsment – a hatékonyabb munkavégzés eszköze

A technológiai fejlődéssel párhuzamosan a hatékonyság növelése is elvárás a szolgáltatóktól, ami folyamatos kihívást jelent a vállalatoknak, ezért egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a kapacitásmenedzsmentre is. A PS ennek érdekében egy tervezőszoftvert hozott létre, ami gyors és hatékony segítséget jelent a közép-és felsővezetők számára azzal, hogy megmutatja, hol van szabad kapacitás vagy túlterheltség a csapaton belül. Ily módon a szoftver eszköztára lehetőséget biztosít arra, hogy az erőforrásokat optimalizáljuk, szükség esetén átcsoportosítsuk, a mindennapi munkát a lehető legproduktívabban lássuk el, az ügyfeleket pedig maximálisan kiszolgáljuk. 

 

A PS szerint nem szabad félni az automatizációtól, hiszen ezáltal a kollégáknak több kapacitásuk marad a nagyobb kihívást és kreativitást igénylő feladatokat ellátni. A fiatalok pedig nyitottak az újdonságokra, és rengeteg ambícióval rendelkeznek, hogy kiaknázzák az innovációban rejlő lehetőségeket.