A Magyar Telekom 2019. második negyedéves eredményei

forrás: Prím Online, 2019. augusztus 8. 11:32

A Magyar Telekom ma közzétette 2019. második negyedévre vonatkozó Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit.

 

Főbb eredmények:

Az összbevétel éves összehasonlításban 4,1%-kal, 160,8 milliárd forintra csökkent 2019 második negyedévében, mivel a vezetékes és mobil szolgáltatási bevételek folytatódó pozitív trendjét ellensúlyozta az RI/IT bevételek erőteljes csökkenése. Az összes bevétel 2019 első félévében nagyjából stabilan alakult 2018 azonos időszakához képest, mivel a szolgáltatási bevételek növekedését kiegészítették a magasabb készülék értékesítési bevételek, ami kompenzálta az RI/IT bevételek alacsonyabb szintjét.  

 

A közvetlen költségek éves összevetésben 9,3%-kal, 68,1 milliárd forintra csökkentek 2019 második negyedévében, míg nagyjából stabilan alakultak 2019 első felében az előző év azonos időszakával összehasonlításban. Miközben az egyéb közvetlen költségek növekedése folytatódott 2019 második negyedévében, az RI/IT szolgáltatásokkal kapcsolatos ráfordítások jelentősen csökkentek, emiatt a második negyedévben éves összehasonlításban költségcsökkenés volt tapasztalható.  

 

A bruttó fedezet stabil maradt 92,6 milliárd forintos szinten 2019 második negyedévében, illetve 184,8 milliárd forinton az első félévben, ami a távközlési szolgáltatások javuló teljesítményét, valamint az alacsonyabb RI/IT profit hozzájárulást tükrözi. 

 

A közvetett költségek éves összehasonlításban 15,6%-kal, 35,7 milliárd forintra mérséklődtek 2019 második negyedévében, illetve 10,4%-kal 81,5 milliárd forintra az első félévben. Az IFRS 16 bevezetésének hatásai nélkül a közvetett költségek 4,6%-kal 40,4 milliárd forintra csökkentek 2019 második negyedévében, illetve nagyjából stabilan alakultak 91,2 milliárd forintos szinten 2019 első felében.  

 

Az EBITDA éves összevetésben 13,4%-kal, 56,9 milliárd forintra nőtt 2019 második negyedévében, illetve 11,4%-kal 103,3 milliárd forintra 2019 első hat hónapjában. Az IFRS 16 hatásainak kizárásával az EBITDA éves összevetésben 4.1%-kal volt magasabb 2019 második negyedévében, és 0,9%-kal javult 2019 első felében. 

 

Az értékcsökkenési és amortizációs költségek éves összehasonlításban 3,1 milliárd forinttal, 32,2 milliárd forintra nőttek 2019 második negyedévében; a növekedésből 4,0 milliárd forint az IFRS 16 bevezetésének hatása. Eközben, az alapvető csökkenés a 2018 második negyedévében, az ügyfélbekapcsolásokhoz használt hálózati elemek hasznos élettartamának csökkenésével kapcsolatban elszámolt egyszeri értékcsökkenési leírást tükrözi. 2019 első felében az értékcsökkenési és amortizációs költségek 10,1 milliárd forinttal emelkedtek, amelyből 8,6 milliárd az IFRS 16 bevezetésének hatása, a fennmaradó rész mögött pedig az ügyfélbekapcsolásokhoz használt hálózati elemek hasznos élettartamának csökkentése állt. 

 

Az adózott eredmény éves összehasonlításban enyhén, 1,5%-kal 14,5 milliárd forintra csökkent 2019 második negyedévében, ami az IFRS 16 bevezetéséből származó 0,8 milliárd forintos hatás eredménye. Az adózott eredmény 2019 első felében éves szinten 23,7%-kal 18,5 milliárd forintra csökkent, a 2019 első negyedévében magasabb végkielégítések és megemelkedett adóráfordítások, valamint az IFRS 16 bevezetésének 1,7 milliárd forintos hatásának együttes eredményeként.

 

A nem irányító részesedésekre jutó eredmény éves összehasonlításban 14,2% százalékkal 1,1 milliárd forintra nőtt 2019 második negyedévében, mivel a magasabb EBITDA magasabb eredményhez vezetett Észak-Macedóniában.  

 

A szabad cashflow jelentős csökkenése mögött a 2100 MHz-es frekvencialicensz hosszabbításának kifizetése és kedvezőtlenebb működőtőke alakulás áll.

 

A nettó eladósodottság 411,4 milliárd forintra nőtt 2019 második negyedévének végére, a lízing kötelezettségek IFRS 16 bevezetése miatti megjelenítésének, valamint a 2019. májusban kifizetett osztalék eredményeképpen.

 

 Rékasi Tibor vezérigazgató így nyilatkozott: 

“Örömmel jelentem, hogy 2019 első félévében a magyarországi vezetékes és mobil szegmensben, valamint az összes észak-macedóniai üzleti szegmensben egyaránt tapasztalt kedvező tendenciák hozzájárultak a konszolidált bevételek és EBITDA kismértékű növekedéséhez, a magyarországi rendszerintegrációs és IT (RI/IT) szegmensben látott kihívások ellenére. Ezzel a teljesítménnyel jó úton haladunk a 2019-re kitűzött céljaink - a kismértékű bevételcsökkenés és folytatódó EBITDA növekedés - teljesítése felé.

2019 második negyedévét közelebbről vizsgálva, a negyedéves bevételek csökkenése mögött kizárólag a magyarországi RI/IT bevételek csökkenése áll, amelyet az állami szektorban megvalósult szerződések jelentősen alacsonyabb volumene, valamint egy, az előző évben végrehajtott, egyszeri projekt hatása okozott. Az összes többi szegmensben Magyarországon és Észak-Macedóniában egyaránt bevétel-növekedést értünk el a negyedév során.

A magyarországi mobil szegmensben az adat szolgáltatások iránti jelentős kereslet ellensúlyozta a hangalapú bevételek és az eszközértékesítési bevételek csökkenését, amelynek oka a Huawei készülékvásárlások átmeneti lassulása volt. Ahogy már hosszú ideje várható volt, a DIGI a negyedév során elindította Magyarországon mobil szolgáltatását; azonban szolgáltatási kínálata és rendelkezésre állása egyelőre nagyon korlátozott.

A vezetékes szegmensben a hagyományos hálózatok alapvető fontosságú részeit kiváltó optikai hálózat folytatódó kiterjesztése fontos szerepet játszott termékkínálatunk további bővítésében. Örömmel jelenthetjük, hogy ennek eredményeként tovább bővült az ügyfélbázis és nőtt a szélessávú ARPU. Ezen kívül sikeresen megőriztük a TV szegmens lendületét, a bevételeket és az ügyfélszám egyaránt nőttek. A hangalapú bevételek terén látható strukturális csökkenés ellenére éves összehasonlításban 3,1%-os vezetékes bevétel növekedést értünk el 2019 második negyedévében.

Stratégiánkkal összhangban, továbbra is fontosnak tartjuk FMC ügyfélbázisunk bővítését. A legutóbbi piaci változások ellenére változatlanul mi vagyunk a magyarországi piacvezető integrált szolgáltatója, és ezt a pozíciónkat teljes mértékben kihasználva azon dolgozunk, hogy megerősítsük piaci jelenlétünket és felkészüljünk a jövőbeni piaci fejleményekre. A 2018 során bevezetett Magenta1 ajánlatunk, mely egyszerre nyújt vonzó szolgáltatásokat és kedvező kapcsolódó készülék ajánlatot, továbbra is népszerű ügyfeleink körében és elősegíti FMC ügyfélbázisunk folytatódó növekedését. 

Az online jelenlétünk erősítését célzó erőfeszítéseink tükröződnek a javuló értékesítési és ügyfélszolgálati eredményeinkben, mivel egyre egyszerűbb és vonzóbb megoldásokat kínálunk ügyfeleinknek.”

 

Publikus célkitűzések: