Az emberek többsége jobban bízik a robotokban, mint a főnökében

forrás: Prím Online, 2019. október 18. 12:49

Az Oracle és a Future Workplace kutatócég immár második alkalommal végezték el az ‘AI at Work’ című közös, globális felmérésüket, amelynek eredményei szerint az emberek többsége (64%) jobban bízik a robotokban, mint a feletteseiben. A kutatásban 8 370 munkavállalót, menedzsert és HR vezetőt kérdeztek meg 10 különböző országban. A tanulmányból kiderül, hogy a mesterséges intelligencia (AI) megváltoztatta az emberek viszonyulását a technológiák használatához a munkahelyeken, valamint átformálja a HR csapatok és a vállalatvezetés működését a tehetségek megtalálásának, megtartásának és fejlesztésének területén.

 

Az AI megváltoztatja az emberek és a technológia kapcsolatát

A mesterséges intelligenciáról elterjedt rémhírekkel ellentétben – amelyek szerint az AI elveszi az emberek munkáját – világszerte egyre több munkavállaló, menedzser és HR vezető számol be arról, hogy növekvő léptékben alkalmazzák az AI-t a munkahelyeken, és a fogadtatása kifejezetten pozitív.

 

A munkavállalók jobban bíznak a robotokban, mint a vezetőikben

A mesterséges intelligencia egyre növekvő alkalmazása jelentős hatással van a munkavállalók és vezetőik kapcsolatára. Ennek megfelelően a hagyományos HR és vezetői szerepek is átalakulnak.

 

 

Az AI a munkavégzés részévé válik

A mesterséges intelligencia bevezetése a munkahelyeken még csak kezdetleges fázisban jár. Ahhoz, hogy a legújabb AI fejlesztések előnyeit élvezhessék, a vállalatoknak egyszerűvé és biztonságossá kell tenni az AI használatát, különben elvesztik versenyképességüket.

 

“Az újabb és újabb fejlesztések révén a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás alkalmazása egyre elterjedtebbé válik, ez pedig világszerte jelentős hatással van arra, ahogy az emberek interakcióba lépnek a technológiával és kollégáikkal. A mostani felmérésünk eredményei is jól mutatják, hogy az emberek és a gépek munkakapcsolata átalakulóban van. Nincs egyetlen mindenkire alkalmazható megközelítés, amellyel ezt a változást irányíthatjuk. A vállalatoknak együtt kell működniük a HR csapatokkal, hogy kialakíthassák a saját módszereiket az AI bevezetésére, amely képes lekövetni a munkavállalók változó igényeit” – mondta Emily He, SVP, Human Capital Management Cloud Business Group, Oracle.

 

“Azt elmúlt pár évben azt tapasztaltuk, hogy a munkavállalók egyre pozitívabban viszonyulnak az AI munkahelyi használatához. Ennek a változásnak az élén pedig a HR csapatok állnak. A 2019-es kutatásunk eredményei szerint az AI nemcsak a beosztott-felettes kapcsolatot alakítja át, hanem magának a felettesnek a szerepét is az AI-vezérelt szervezeten belül. A felmérésünkből az is kiderül, hogy a vezetők továbbra is meghatározó szerepet töltenek be a jövőben, amennyiben az emberi tulajdonságokra és a soft skillekre koncentrálnak, a technikai képességeket és a rutinszerű feladatokat pedig a robotokra hagyják” – mondta Dan Schawbel, kutatási igazgató, Future Workplace.

 

“Az idei felmérésünk eredményeiből azt láthatjuk, hogy azok a vállalatok, amelyek igyekeznek felkészülni a jövő kihívásaira, egyre inkább az AI képességeire támaszkodnak. A mesterséges intelligencia bevezetésével a munkavállalók és a vezetők is egyre lelkesebbé válnak, ahogy a technológia fokozatosan felszabadítja őket rutinfeladatok súlya alól, és több idejük marad az üzletkritikus feladatokra” – mondta Jeanne Meister, alapító partner, Future Workplace.

 

További részletek a kutatásban találhatók: https://go.oracle.com/LP=86149?elqCampaignId=230263

 

Módszertan

A kutatási eredmények a Savanta által 2019 július 2. és augusztus 9. között végzett globális felmérésen alapulnak. A kutatás keretében 8 370 embert kérdeztek meg 10 különböző országból (6 különböző nyelven) online kérdőív keretében. A felmérésben teljes munkaidőben dolgozó, 19-74 év közötti munkavállalókat, HR vezetőket és menedzsereket kérdeztek meg a mesterséges intelligencia munkahelyi használatával kapcsolatos véleményükről. A megkérdezettek körét számos különféle módszerrel válogatták össze, és különböző csatornákon keresztül vettek részt a felmérésben. A résztvevők mindegyikének kettős jóváhagyási folyamaton kellett átesniük és átlag 300 adatpontból álló profilozáson mentek keresztül a kérdőívek kitöltése előtt. A kutatásban való részvételre e-mailes meghívást és egy kisebb pénzbeli jutalmat kaptak a válaszadók.