Jó ötlet-e négyévszakos abroncsot használni?

forrás: Prím Online, 2020. június 16. 19:51

Az idei tavasz sok különleges pillanatot tartogatott. Volt, hogy a szinte nyárias meleg néhány napra ismét fagyra váltott. Nagy volt a szárazság, és elmaradt a szokásos, május 1-jei hőség is, viszont időnként lecsapott egy-egy nagyobb zápor, majd hűvösség. Sokan egészen júniusig halasztják a téli-nyári gumicserét. Ilyenkor pedig felmerül a kérdés: nem érdemesebb-e hagyni az egészet, és négyévszakos gumira váltani?

A négyévszakos gumi: kompromisszum

 

Először is szögezzük le: még a legjobb minőségű négyévszakos gumi is kompromisszum. Nem létezik olyan formula, amelyik télen és nyáron, minden évszakban és időjárási körülmények között jól teljesít. Télen akár mínusz 15-20 fokig is lezuhan a hőmérő higanyszála, nyáron viszont nem ritka a 30-35 fokos kánikula sem. Ez azt jelenti, hogy a keveréknek majdnem 50 fokos ingadozást kell elviselnie - és ez csak a léghőmérséklet, az aszfalton ennél is mostohább körülmények uralkodnak.

 

A négyévszakos gumit úgy tervezték, hogy a lehetőségekhez képest minden időben kiküszöbölje a legnagyobb veszélyeket, vagyis maradjon elfogadható a féktávolság a havas-jeges úton is, de ne legyen probléma az sem, ha forróságban szinte olvadó aszfalton kell a legjobb teljesítményt nyújtani.

 

Kinek ajánlható?

 

Attól, hogy nem kifejezetten veszélyes, vagyis nem csúszkál tehetetlenül a nedvesebb, jegesebb autópályán, a négyévszakos gumi még nem lesz kényelmes. Lehet, hogy nem kifejezetten veszélyes a használata, de nem biztos, hogy mindegyik ugyanazt a vezetési élményt garantálja, mint az évszaknak megfelelő nyári vagy téli gumiabroncs. 

 

A négyévszakos gumi azoknak ajánlható, akik:

 

Mikor nem jó a négyévszakos abroncs?

 

A négyévszakos abroncs egy hajszálnyival jobb, mintha az évszakkal ellentétes abronccsal közlekednénk. Sokszor még a mentők, rendőrautók is ezt a megoldást kapják, hiszen gyakran nincs pénz két szett megvásárlására. Pedig abban a pillanatban, hogy egy autóval gyorsítani, manőverezni kell, ezek a gumik már nem feltétlenül jelentik a legjobb választást. 

 

Sajnos még az M+S jelölésű gumikat sem minden országban fogadják el téli gumi helyett - elképzelhető, hogy az osztrák autópályán komoly bírságot kapunk az ilyen abroncsokért.

 

Ha mégis a négyévszakos gumi mellett döntünk, válasszuk a lehető legjobb minőséget. Abroncsot ma már akár online is rendelhetünk. A webáruházak raktáraiban nagyobb eséllyel találjuk meg a legjobb választást.