Hogyan érintette az elmúlt másfél év a kkv-kat, és mire számítanak a cégvezetők az újraindítás után?

forrás: Prím Online, 2021. július 20. 13:06

Az elmúlt másfél évben a világjárvány szinte minden kis- és középvállalkozás életét felforgatta. A kiszámíthatatlan ritmusban záporozó változások közepette elsődleges szemponttá vált az új játékszabályokhoz való alkalmazkodás, a közelmúltban pedig az újraindítás következtében jelentkeznek az újabb kihívások. Vajon túl vannak a vállalkozások a mélyponton? Hogyan alakult az elmúlt másfél év, mit tartanak jelenleg a cégvezetők a legnagyobb kihívásnak és mik a várakozások a következő időszakra? A kkv-kat digitális finanszírozási szolgáltatásokkal segítő Péntech friss felmérésében ezekre a kérdésekre kereste a választ.

Nem ugrott meg a bedőlések száma

Az online felmérés eredményei alapján úgy tűnik, a komoly bedőlési hullámot egyelőre megúszták a vállalkozások. A kitöltők 87%-ának például egyáltalán nem volt kifizetetlen számlája, vagy csak minimális veszteséget jelentett. Majdnem minden második cég állította azonban, hogy a megszokotthoz képest hosszabb fizetési határidőkkel kellett kalkulálniuk az elmúlt másfél évben: 32,3%-uknál minimálisan, 22,6%-uknál pedig jelentősen nőttek a késedelmek.

 

A legtöbb kkv-nak ráadásul már a válság előtt is problémát jelentettek a nagyobb partnereik által diktált hosszú fizetési határidők és a megfelelő finanszírozási lehetőségek hiánya. Nem véletlen, hogy az elmúlt másfél évben nagyot ugrott a faktoring népszerűsége azon kkv-k körében, melyeknek kiemelten fontos a folyamatosan rendelkezésre álló működő tőke. A pandémia alatt a személyes találkozások elkerülése érdekében különösen a digitális faktoring tarolt: a Péntech finanszírozási oldalán 2020 márciusa óta több mint ötszörösére növekedett a regisztráló kkv-k száma.

 

Fókuszban a digitalizáció

A felmérésből az is kiderül, hogy a korlátozások bevezetésével párhuzamosan számos kkv lépett a digitalizáció útjára: a kitöltők 71,9%-a vezetett be új digitális megoldásokat vagy kezdte el aktívabban használni a már meglévő eszközeit. Ezek közül a legnépszerűbbek az online számlázás (52,4%), az online megbeszélések (49,2%), a NetBank (41,3%), valamint az online marketing eszközök (28,6%) voltak. Érdekesség azonban, hogy a digitális átállás megtakarítás helyett inkább extra költséget jelentett a vállalkozások többsége számára. A kitöltők 15,6%-a számolt be jelentős beruházásokról, 21,9%-uknak a digitalizáció minimális plusz költséget jelentett, és mindössze 18,8%-uk nyilatkozott úgy, hogy spórolni is tudtak a digitálisabb működés kialakításának köszönhetően.

 

 

Mik a várakozások a következő időszakra és mit tartanak a legnagyobb kihívásnak a cégvezetők?

A vártnál jobb helyzet ellenére kimondottan óvatos várakozások övezik az újraindítás időszakát. A kitöltők mindössze 33,8%-a számít dinamikus növekedésre 2021-ben, 44,6%-uk inkább stagnálást, esetleg minimális mértékű növekedést vár. A kitöltők több mint 21%-a pedig kifejezetten negatívan áll a kérdéshez: ők év végéig visszaesésre számítanak, ugyanakkor 2022-re már jóval bizakodóbb a hangulat.

 

„A következő fél évre vonatkozóan általánosságban elmondható, hogy a cégvezetők legnagyobb kihívásnak az új vevők megtalálását, cégük likviditásának biztosítását, valamint az alkalmas munkaerő megtalálását gondolják” – mondta el Berényi Benjamin, a Péntech Solutions társalapító–ügyvezető igazgatója.

 

Ugyan sokan számítanak új megrendelésekre, a válaszadók 49,2%-a látja jelenleg úgy, hogy a kereslet fellendülésekor nem fogja tudni saját erőből finanszírozni ezeket. 28,6%-uk külső tőke bevonásában látja a megoldást, ők faktoring vagy hitel segítségével szeretnének forráshoz jutni. Aggodalomra ad azonban okot, hogy a válaszadók 20,6%-ának viszont még nincs konkrét terve arra vonatkozólag, hogyan fogja megoldani a finanszírozást.

 

Visszatér az élet a normális kerékvágásba?

Hosszú távra nézve mindenképpen pozitívak a várakozások. A válaszadók 32,8%-a szerint egy bizonyos idő után visszaáll majd a válság előtti állapot, 15,6%-uk nagy növekedésre számít, 25%-uk pedig folytatja az üzletmenetet a válságtól függetlenül. „A legtöbben a megváltozott ügyféligényekben, a megnövekedett keresletben, valamint a meggyengült versenytársakban látják a lehetőséget a kitörésre” – tette hozzá Berényi Benjamin. A megkérdezettek több mint negyede viszont még nem tudja, mikorra tudja majd kigazdálkodni a válság okozta jelentős visszaesést, a moratórium és az ingyenhitel lejárta pedig még nagyobb gondokat okozhat a már jelenleg is nehéz helyzetben lévő vállalkozások számára.

 

A teljes kutatás itt érhető el.