Egyre kifinomultabb eszközökkel

Wesselényi Andrea, 2001. február 4. 23:13
A vezető nagyvállalatok 80%-a meghirdeti állásait honlapján - foglaltuk össze korábban lapunkban a Recruitsoft azon felmérésének eredményét, amely a vállalati site-okon keresztüli munkaerő-toborzás terjedését vizsgálta.
Az interneten keresztüli munkaerő-toborzás trendjeinek kutatására szakosodott iLogos Research most továbblépett, és legújabb kutatási jelentésében a trendeken túl az alkalmazott technikákat, gyakorlati megoldásokat, eszközöket, a keresést szolgáló weboldalak funkcionalitását is górcső alá vette.

Ami a tényeket és a trendeket illeti, 2000 végére a Fortune Magazin által rangsorolt top 500 vállalat mintegy 89%-a tartott fenn karrierrovatot, és 76%-uk hirdette meg a cégnél betölthető pozíciókat saját honlapján. Az elemzések azt mutatták, hogy 71% interneten keresztüli jelentkezéseket is elfogadott a meghirdetett pozíciókra.

A vállalati site-on állásajánlatokat közzétevő cégek aránya 1999-ben 60%, az azt megelőző évben pedig csupán 29% volt. A jövőre vonatkozó trendek alapján a felmérés azt mutatja, hogy 2002-re a gazdasági sikerlista élén álló vállalatok 100%-a "website recruiter" lesz, azaz a vállalati munkaerő-toborzás természetes részévé válik a honlap részeként fenntartott és rendszeresen frissített "legyen a munkatársunk" szekció.

Az elemzések eredményei szerint a vállalati munkaerő-gazdálkodásban fokozatosan előtérbe kerülnek az online csatornák. A vállalati honlapok kulcsfontosságú szerepet kapnak a potenciális munkavállalók informálásában, toborzásában, de ma már ennél többről is szó van. A HR-politika egyre inkább a vállalati e-business politikába integrált procedúrává válik, aminek eredményeképpen az érdeklődő munkavállalók minden lényeges információt megtalálnak a cégről, illetve az éppen üres pozíciókról az adott vállalat weblapján, és kényelmes funkciók segítségével rugalmasan, e-mailben vagy weblapokon közzétett kérdőívek kitöltésével azonnal jelentkezhetnek a megpályázott állásra.

A vállalati honlap a vállalati image tükre lett, amelynek ma az egyik legfontosabb alkotóeleme a karrierrovat, amely a leendő munkavállalókkal történő kapcsolatfelvételi lehetőséget szolgálja.

Az iLogos kutatásában azt vizsgálta, milyen módon optimalizálják a vállalatok az online toborzási folyamatot, mely funkciókat használják ki a munkavállalók érdeklődésének megnyerésére, a döntéshozatal felgyorsítására. A kutatás során kiválasztották azokat a cégeket, amelyek a legjobb megoldásokat alkalmazták, tehát amelyek a jelölt érdeklődésének felkeltésétől kezdve figyelmének fenntartásán keresztül a sikeres felvételig a vállalati honlapot vették igénybe. Nyilvánvalóvá vált, hogy azok a vállalatok, amelyek képesek erre, versenyelőnyre tehetnek szert a munkaerőpiacon azáltal, hogy a kvalifikált munkaerőt közvetlenül és költséghatékony módon szerzik meg maguknak.

A legtöbb szervezet a következő funkcionális elemeket alkalmazza sikeresen: a vállalatok 73%-a közvetlenül a honlap nyitó oldalán elhelyezi a karrierrovat bejáratát, 56%-uk pedig figyel arra is, hogy az állásra való jelentkezéshez szükséges kitöltendő adatlap onnan egy kattintással elérhető legyen. A cégek 55%-a a munkavállalók odacsalogatása érdekében feltünteti honlapján a dolgozók számára felajánlott juttatásokat, és 44%-uk közöl információt a vállalat belső kultúrájáról. Mintegy 42% tart fenn külön rovatot a friss diplomásoknak, és ugyanilyen arányban kínálnak a vállalati honlapok online böngészhető állásadatbázist.

Amint a felmérésből kiderül, még így is számos funkció viszonylag kihasználatlanul marad, így például csak 19% ad alkalmat a jelölteknek profilkészítésre, 14%-nál van lehetőség az önéletrajz már megírt formátumának egyszerű beilleszthetőségére (vagy felhasználóbarát módon online önéletrajz készítésére). Érdekesség, hogy 9% oly módon használja ki a jelentkezők személyes ismeretségi hálózatát, hogy felajánlja a karriervonatkozású információ továbbküldési lehetőségét "e-mail to a friend" funkció segítéségével. Csupán 6% alkalmaz Job Agent-megoldást, azaz automata értesítésküldést a jelöltnek, amennyiben preferenciáinak megfelelő üresedés van a cégnél, és csak 3% emeli ki weblapján a sürgős álláshirdetéseket. Az adatvédelem biztonsága miatt aggódó pályázók kedvéért a top 500 nagyvállalat közül csak 1% fogad el anonim jelentkezést.

A felmérés jóslatai szerint a jövőben e technikák és funkciók kihasználása minden bizonynyal szélesedni fog, és ezen a piacon számos alkalmazásfejlesztő találhatja meg számítását.

A vállalati toborzó site-ok várhatóan kiegészülnek majd számos új kényelmi funkcióval, így például a jövőben az állásra pályázó jelöltek akár az első interjú időpontjának egyeztetéséig is eljuthatnak anélkül, hogy egyszer is fel kellene venniük a telefont. A vállalatok humánerőforrás-osztályai várhatóan kihasználják majd az új interaktív média által lehetővé vált online értékelési módszerekben (ld. játékos képességfelmérés, szerepjáték) és az ASP-k (alkalmazásszolgáltatók) által kifejlesztett mobileszközökben rejlő lehetőségeket.

Mind több vállalati honlap jelenik majd meg több nyelven, és alkalmazza a látogatóival való kapcsolattartás során a manapság oly gyakran hangoztatott CRM (Customer Relationship Management) elveinek megfelelő ügyfélkezelés, személyre szabott üzenetküldés és kommunikáció módszereit.

Az online toborzás iránt nyitott és annak lehetőségeit maximálisan kihasználni szándékozó HR-menedzsereknek, cégvezetőknek szánt iLogos Research "Best Practices for Fortune 500 Career Web Site Recruiting" című kutatási jelentés összefoglalója megtekinthető, a teljes anyag pedig megvásárolható a www.recruitsoft.com honlapján.