Így működik egy új generációs benzinmotor

forrás: Prím Online, 2021. december 14. 11:19

A Mazda benzinmotorjának új generációs, közvetlen befecskendezésű változata 14:1 kompresszióaránnyal rendelkezik. Ez igazán kiváló, mindezen felül egy sor újítással együtt a Mazda Skyactiv-G motor olyan csomag, amely 15%-kal jobb hatékonysággal bír, mint más gyártók hasonló benzinmotorja.

Ez a motor van többek között a Mazda 2, a Mazda 3, a Mazda 6, a Mazda CX-3, a Mazda CX-5 és a Mazda MX5 típusú gépjárműben is.

 

 

 

Ezt kell tudni a főbb újításokról

 

A motor hatásfokának javulása elsősorban a nagy kompresszióaránynak köszönhető. Így kevesebb üzemanyagot fogyaszt a kocsi, méghozzá úgy, hogy közben a teljesítménye növekszik.

 

Egy új benzinmotor kompresszióviszonya 10:1 és 12:1 közé tehető, ennél jelentősen jobb a Mazda konstrukciója. A sűrítési arány 10:1-ről 15:1-re növelésével a termikus hatásfok kilenc százalékot növekszik, amelynek közvetlen következménye a nagyobb nyomaték. Ugyanakkor érdemes megemlíteni azt, hogy ha nő a kompresszióarány, akkor a kopogási hajlam is erősebb.

 

Pár szó a motordetonációról

 

Amennyiben a benzin-üzemanyag keverék túl korán meggyullad, akkor kopogásos égés történik. Ha nagyobb a sűrítési arány, nagyobb a valószínűsége annak is, hogy a felső holtpont irányába lépve magától belobban a nagy nyomás hatására az összesűrített keverék.

 

Hogyan lehet ezt elkerülni? Csökkenteni kell a hőmérsékletet a hengertérben. Ennek érdekében a maradék kipufogógázok mennyiségét kell redukálni az egyes hengerekben. Módosítani kell a kipufogórendszert, hogy jobb legyen a hengeröblítés. A Mazda Skyactiv-G motor esetében a kipufogócső henger bekötése, valamint annak hosszának kialakítása során ügyeltek arra, hogy a lehető legkedvezőbbek legyenek a távozó gázok nyomáshullámai.

 

Egy másik elkerülésre szolgáló út az, ha rövidül az égési idő. Amennyiben sikerül elérni azt, hogy az égés hamar lezajlódjon, akkor rövidebb ideig áll fenn a kockázata annak, hogy öngyulladás történjen a még meg nem gyulladt benzin-levegő keverék esetében. A motoron javítottak a befecskendezés, valamint a kipufogó oldal módosításával is.

 

Chiptuning Mazda Skyactiv-G szívómotor esetén?

 

Szívómotorok esetében kizárólagosan szoftveres chip tuninggal meglehetősen kis változást lehet csak eszközölni. Kivételek azonban vannak. Ilyen kivétel lehet, ha a gyártó több fokozatban szoftveresen visszafojtja a motor teljesítményét. Ez azt jelenti, hogy az alkatrészek ugyanazok az ilyen motorban, mint az erősebben, ám a program gyengébb benne gyárilag.

 

Éppen ez a helyzet a Mazda Skyactiv-G esetében. Chiptuninggal el lehet érni, hogy egy gyári 120 lóerős motorból akár 180 lóerőt hozzanak ki. Teljesítményméréssel kideríthető, hogy chiptuningot követően alsó fordulatszámokon jelentősen javul a motor nyomatéka, továbbá részterhelésen is dinamikusabbá válik. Magasabb fordulatszámon pedig szüntelenül húz a motor, egészen a szabályozás eléréséig.