Az onboarding, avagy amikor belépünk a cégbe

forrás: Prím Online, 2023. március 1. 20:44

Az onboarding egy angol szó, mely a fedélzetre lépést jelenti. A cégeknél ez egyenlő azzal a folyamattal, ami az új kollégák beillesztéséért felel. 

Nagyon fontos lépések sorozatáról van szó, amikor megadják azt a kezdőlökést, mely segíteni fog abban, hogy az új kolléga összecsiszolódjon a többi munkatárssal, az új pozíciójával és a folyamatokkal.

 

Kinek jó az onboarding?

 

Röviden? Mindenkinek! Amikor munkavállalóként keresünk egy állást, akkor felmegyünk például a szolnokállás oldalra, majd az álláshirdetésből megtudunk valamit a cégről, de inkább csak a pozícióról. 
 

Kicsit utánajárunk a vállalatnak a honlapján és a közösségi média jelenlétén keresztül. Ők pedig elolvassák az önéletrajzunkat, valamint megnéznek minket a közösségi médiában. Majd jön az interjú, ahol még pár dolgot megtudunk egymásról, de ennyi.

 

Mélyreható ismereteink ekkor még nincsenek egymásról. Ezért fontos, hogy legyen egy olyan megtervezett folyamat, mely során beilleszkedünk a cégbe, miután felvettek minket. 

 

Meg kell ismernünk a cég működését, minden bizonnyal új tudásra is szert kell tennünk, és persze az ott dolgozó emberekkel is ki kell alakítanunk egy jó kapcsolatot, de legalább is meg kell ismerjük őket. Nagyon fontosak a belső kapcsolatok egy cégnél!

 

Munkavállalóként érezni fogjuk, hogy foglalkoznak velünk, ráadásul így motiváltabbak is leszünk. Könnyebben be fogunk tudni illeszkedni, ami növelni fogja már az elején is a teljesítményünket. Sokkal boldogabban fogunk belevágni a produktív munkába.

 

Hogy néz ki az onboarding a gyakorlatban?

 

A folyamatnak több szakasza lehet, és cégenként eltérő lehet az is, hogy hol mire lehet számítani. Számos változata van, és mindegyiknek megvannak az előnyei és a hátrányai is. Nézzünk is meg párat ezek közül!

 

Amikor egy idősebb kolléga tanít be minket

 

A legtöbb cégnél talán ez az, ami a legelterjedtebb, vagy legalább is ez benne van a használt betanítási, onboarding folyamatokban.

 

Sok esetben épp az tanít be minket, akinek a helyére felvettek bennünket. Ez azért lehet problémás, mert ő jó eséllyel nem oktató. Így nem is biztos, hogy mindent úgy át tud adni, ahogy azt kellene. Ha pedig ő elmegy a cégtől, akkor lehet, hogy a tudása egy jelentős részét is magával viszi, mert nem sikerült mindent átadnia. Épp ezért érdemes kontrollt építeni a tudásátadába, pl. egy vezetővel egyeztetni, hogy mit kell még átadni/átvenni.

 

Ha egyben magkapunk mindent

 

Ha le van írva minden tudás, és kapunk róla egy linket, vagy kinyomtatva odaadják, akkor valóban mindent átadtak. Azonban ez nem mindenkinek lesz jó módszer, ugyanis aki gyakorlatias, annak nagy kihívást jelenthet.

 

Ha előadva adják át a tudást

 

Egy-két nap alatt rengeteg információt át lehet így adni. Hasonló az előzőhöz, de itt legalább vissza lehet kérdezni, elmondathatjuk más logika mentén is.

 

A legjobb a kombó

 

A legjobb az, ha mindezek kombinációjával történik meg az új csapattag beillesztése a szervezetbe. Így mindegyik előnyeit ki lehet használni, és mindegyik méregfogát ki lehet húzni. A gyakorlatban ez a legjellemzőbb.