E-benchmarking

Reuss Ágnes, 2001. április 8. 15:32
"S ha egyszer a piacok és a vállalatok valóban “elektronikussᔠválnak, az alkalmazott módszereket is ehhez kell igazítani. Erre jó példa az e-benchmarking, amely mint sikertényező már régóta szerepet játszik a vállalatirányítási rendszerekben."
Egyre több olyan hagyományos fogalommal találkozhatunk, amely előtt ott áll az “e” betű. De miért is van szükség erre a megkülönböztető megjelölésre? Miben különböznek ezek a kifejezések azoktól a fogalmaktól, amelyek nem tartalmazzák az “e” előtagot? Nem csupán arról van szó, hogy a hagyományos tevékenységeket az internet segítségével folytatjuk tovább – az egész folyamat gyökeresen megváltozik. Az e-kereskedelem és az e-szolgáltatások globális mértékű fejlődésével például egy, a helyi piacra termelő magyar cég egyszer csak azon kaphatja magát, hogy más országokban lévő kereskedők alacsonyabb áraikkal elszipkázzák előle a vevőket. S ha egyszer a piacok és a vállalatok valóban “elektronikussᔠválnak, az alkalmazott módszereket is ehhez kell igazítani. Erre jó példa az e-benchmarking, amely mint sikertényező már régóta szerepet játszik a vállalatirányítási rendszerekben.

A benchmarking elve egyáltalán nem annyira új, mint gondolnánk, csak korábban ezt a versenytársak megfigyelésének nevezték (részletesen lásd: Business Online, 2000/03). Mindez szigorú titoktartás mellett zajlott, azzal a céllal, hogy a vállalatvezetés számára a versenytárs stratégiáiról információkat biztosítsanak. A következő fejlődési fázisban a benchmarkingot mint folyamatot definiálták, amely strukturált és ellenőrzött módon vizsgálja a termékeket, szolgáltatásokat és módszereket a vállalaton belül, a versenytársaknál és az iparágban. Először a saját vállalaton belüli folyamatokat elemzik, cél a lehetőségek minél optimálisabb kihasználása – ez a belső benchmarking. Külső benchmarkingról akkor beszélhetünk, amikor a versenytársak kölcsönösen lehetővé teszik cégeik folyamatainak vizsgálatát. Az összehasonlító adatok segítségével a vállalat könnyebben határozhatja meg piaci pozícióját. Igaz, bizonyos szempontból kiszolgáltatottabbá válik, de ugyanez történik a partnerrel is. Az adatok sok esetben mérhetőek, ekkor – gondos elemzések után – konkrét számadatokat hasonlítanak össze. A Best Practice Benchmarking kiváló lehetőséget nyújt, hogy a cég a horizonton – vagyis az iparágon – túlra is kitekintsen. A folyamat idő- és költségigényes, a módszerek adaptációja esetenként nehézkes, másrészről olyan új ötletek és tapasztalatok gyűlnek össze, amelyek közvetlenül alkalmazhatók.

Szükségszerű változások

Az internet térhódításával, a piacok globálissá válásával a tradicionális benchmarking folyamata is megváltozott. Értelmetlen lenne csupán a korábbi versenytársakkal folytatott benchmarkingra hagyatkozni, hiszen a versenytársak bárhol lehetnek a világon. Az e-benchmarking kialakulása így szükségszerűnek tekinthető.

A benchmarkingprojektek három szakasza

1. Előkészítő szakasz

Célok, haszon

Projektteam

Költségvetés

Partnerek

Tervezés

Eszközök, módszerek

2. Adatgyűjtés

Gyűjtés

Dokumentálás

Kiértékelés

Prezentáció előkészítése

3. Megvalósítás

Prezentáció – motiváció

Fejlődési lehetőségek

Optimalizációs intézkedések

Megvalósítás

Megvalósítás ellenőrzése

Az 1. ábrán jelzett három szakaszt tekintve az előkészítő fázis gyakorlatilag nem változik, az ott leírt feladatok nagyon hasonlóak a korábbiakhoz. Az igazi változás az adatgyűjtés és a megvalósítás során következik be. Az információfeldolgozás folyamata jelentősen felgyorsul, a kitekintés és az összehasonlítás valóban globális. Az információáramlás gyorsasága egyúttal lehetővé teszi a megvalósítás fázisának előbbre hozását is.

Példa egy lehetséges e-benchmarking folyamatra

1. A résztvevők letöltik a kérdőíveket az internetről. Megválaszolják a kérdéseket, és a webwn elküldik a megfelelő helyre. A résztvevők bárhol tartózkodhatnak a világon.

2. Az adatokat az internet segítségével eljuttatják egy marketing-tanácsadó cég szerverére.

3. A tanácsadócég összegyűjti és feldolgozza az adatokat.

4. A résztvevők késlekedés nélkül megkapják az eredményeket, hiszen online módon lekérdezhetik azokat.

5. Az optimalizációs intézkedések rögtön végrehajthatók.

E-benchmarkingcégek és -szövetségek

Az igény megjelenésével együtt létrejöttek az e-benchmarkingra szakosodott cégek, mint például a www.e-benchmarking.de német nyelvű oldal, ahol a szolgáltatások leírása mellett megtalálhatók az e-benchmarking elméleti részét taglaló oldalak is. Szintén benchmarkingra specializálódott a www.surgency.com, valamint a www.best-in-class.com. Államok számára (főként persze az USA tagállamaira gondolhatunk) kínál benchmarking-szolgáltatást a www.achieve.org. Az e-benchmarkinggal kapcsolatos hasznos információkat, valamint tanulmányokat és könyveket ajánl a www.benchmarkingreports.com, többnyire fizetség ellenében. A magyar nyelvű oldalakat illetően megtalálhatjuk például a Hungarian Productivity Center www.hpc.hu/bench.htm weblapját (ez azonban csupán a cég honlapja és a szolgáltatások leírása, szó sincs internet alapú benchmarkingról). Az interneten ugyanakkor az egyes iparágak által létrehozott benchmarkingszövetségek is fellelhetők. Csupán egy példa: az ASBA (Automotive Suppliers Benchmarking Association) lehetővé teszi tagjai számára az iparágon belüli információcserét.

Érdemes ellátogatni még a www.benchnet.com címre is, amely minden valószínűség szerint az e-piacterek mintájára jött létre. Ennek megfelelően csupán közvetítő, amely lehetőség kínál a vállalat és a benchmarking-szolgáltató “találkozására”, valamint arra is, hogy a tagvállalatok egymás közt információcserét folytathassanak. Számtalan témakörrel foglalkozik, például létesítménygazdálkodással, pénzügyekkel, minőségbiztosítással és marketinggel. Ehhez az oldalhoz kapcsolódik a www.industrymetrics.com is, amely online megkérdezéseket bonyolít le. (Mintegy 50 ország – köztük Magyarország – 2500 vállalata vesz részt rajta. Ám közelebbről megvizsgálva kiderül, hogy a kép csalóka: a legtöbb részt vevő vállalat székhelye az Egyesült Államokban van. Mindössze egy “magyar” céget találunk, a GE Lighting Tungsramot.)

Milyen előnyei lehetnek az e-benchmarkingnak? Nehéz megmondani, hogy a hagyományos projektekhez képest mekkora költségmegtakarítást lehet elérni, tekintve, hogy az internetes jelenlétnek és az e-benchmarkingnak is vannak költségei. Másrészről aligha lehet majd lemondani a hagyományos benchmarkingmódszerekről. Egy viszont biztos: az a cég, amelyik belép a globális internetes piacra, saját érdekében nem nélkülözheti az e-benchmarkingot.

Magyarországon az e-benchmarking fogalma még aligha ismert széles körben. Mint sok minden más, ez is fáziskéséssel kerül majd hozzánk, bár ezen a területen igazán még nem vagyunk lemaradva, hiszen e megoldás még az angolszász országokban is meglehetősen újnak számít.