Magyarország: 213 150 PC

Guttray László Guttray László, 2001. május 7. 21:33
A közép-kelet-európai országok PC-piacán tavaly több mint 12,5 százalékos növekedését regisztráltak az IDC elemzői, ami főként a kis- és középvállalkozások növekvő beruházásainak köszönhető. A piacot egyértelműen a Compaq vezeti, akár az eladott darabszám, akár az értékesítés összege alapján állítjuk fel a rangsort.
Térségünkben közel 3,6 millió személyi számítógépet adtak el, a régió összesített forgalma év végére elérte a 3,83 milliárd dollárt. A legnagyobb piacot természetesen változatlanul Oroszország jelenti, ott értékesítették a számítógépek 39 százalékát - ez 1,4 millió PC-t jelent -, a második helyre Lengyelország került, ahol a pontos adatok szerint 781 572 számítógép talált gazdára, összességében 908,4 millió dollár értékben. A Cseh Köztársaságban 296 443 számítógépet vásároltak 386,31 millió dollárért, míg Magyarországon 213 150 PC-t adtak el, ami 275,28 millió dollárnyi bevételt jelentett a forgalmazóknak. A régióban történt számítógép-beruházások arányát jól mutatja, hogy az említett négy országban eladott PC-k mintegy 75 százalékát adják a kilenc országot átfogó térség összfogyasztásának.

A növekedés mozgatórugói a régió minden országában a kis- és középvállalatok (ebbe a kategóriába a 10-499 főt foglalkoztató cégek tatoznak) voltak, amit tökéletesen bizonyít az is, hogy ebben a szektorban az 1999-es adatokhoz viszonyítva 14 százalékkal emelkedtek az értékesítések, és mintegy 43 százalékát jelentették az összeladásoknak! Mindebből következik az a tény (amelyet egyébként a számok más közelítésből is igazolnak), hogy a nagyvállalati (500-999 fős) és a kormányzati szektorban lelassult a korábbi bővülés. Az egyéni felhasználók számára eladott PC-k átlagos növekedése a szokásos évi 2 százalék volt, míg a kormányzati szférában csak 1,8 százalékot mutattak ki a statisztikák. Az IDC elemzőinek magyarázata szerint mindez arra vezethető vissza, hogy 1999-ben (főként az év végén) a 2000. év dátumváltási problémájának megelőzésére az átlagosnál nagyobb beruházási hullám söpört végig Kelet-Európán, s az akkori felfutást most szükségszerűen egy visszafogottabb év követte.

A számítógépgyártók rangsorában a Compaq került az első helyre, a houstoni cég 7,5 százalékos részesedést mondhat magáénak a tavalyi eladásokból; a második helyre az IBM került (4,2%), őket a Hewlett-Packard (4,1%), a Dell (2,8%), illetve a Toshiba (2,1%) követte. A márkás gépek csak az összeladások 26 százalékát képviselik, ami elmarad a fejlett országokban regisztrált adatoktól. Ebből kitűnik, hogy a helyi összeszerelő cégek előretörése folytatódik, ami egyben azt is mutatja, hogy a kis- és középvállalkozások egyre szívesebben vásárolnak a többéves hagyománnyal rendelkező hazai cégektől, ami főként a kedvezőbb árra és az erősödő piacvédelemre vezethető vissza.

Az IDC magyarországi PC-eladási statisztikái szerint a 7 százalékos növekedés elmarad a korábbi évektől, ami az említett, a térség minden országára jellemző okokra vezethető vissza. Az elemzők szerint a növekedést a kormányzati szektor IT-beruházásai, valamint a kis- és középvállalkozások számának gyors emelkedése határozta meg, illetve sokat lendített a piacon az utóbbi szegmens vásárlóerejének növekedése.

A Compaq megtartotta az utóbbi években kiharcolt vezető helyét Magyarországon is, a sorrend ugyanúgy alakul, mint a régió többi országában: második az IBM, őket pedig a HP követi. A térségben kialakultnál sokkal nagyobb a márkás gépek eladási aránya, a statisztikák szerint a PC-k többségét a neves cégek értékesítették, pontosan 56 százalékban vásároltunk márkás számítógépeket. A helyi összeszerelők részesedése Magyarországon tovább csökken, bár még tartják állásaikat a SOHO-piacon és a kisvállalkozások terén - állítják az IDC elemzői.

(Sajnálatos tény, hogy az IDC jelentésében szót sem ejt az Albacompról, holott köztudott, hogy néhány éve a székesfehérvári cég állt a magyarországi PC-eladások dobogójának csúcsán, s az elmúlt években is a személyi számítógépek hazai piacának egyik vezetője volt.)