A netezők nem fognak fizetni a zeneszolgáltatásokért

Tóth Kristóf, 2001. augusztus 29. 21:19
Az internetezők tetszését nem nyerték el a fizetős zeneszolgáltatások, és mindez a közeljövőben a nagy lemezkiadók által indítandó új szolgáltatásokkal sem fog megváltozni, áll a GartnerG2 szerdán közzétett jelentésében.
A felmérés, amelyet a GartnerG2 4000, az internetet rendszeresen használó felnőtt megkérdezésével végzett el, azt az eredményt hozta, hogy a netezők mintegy fele hallgat audió CD-lemezt számítógépén, internetről letöltött zenéket azonban csak 25%-uk szokott hallgatni.

A megkérdezettek mindössze 6 százaléka töltött le az elmúlt 3 hónapban zenét az internetről úgy, hogy fizetnie kellett érte. "Az internetes zenevásárlók aránya az öt nagy lemezkiadó által indítandó két új zeneszolgáltatás megjelenésével nem fog növekedni, hacsak nem sikerül olyan másolásvédelmi rendszert megalkotni, amely elkerülhetetlenné teszi mindezt" - mondta PJ McNealy, a GartnerG2 elemzője a felmérés eredményének közzététele után.

A felmérés eredménye teljes mértékben ellentmond számos piackutató cég azon álláspontjával, mely szerint az öt nagy lemezkiadó által támogatott MusicNET és PressPlay szolgáltatások beindításával az elkövetkező években ugrásszerűen meg fog növekedni az online zenevásárlók száma. A jelentés szerint ahhoz, hogy mindez megtörténjen, az öt nagy kiadónak (Universal, Sony, Warner, EMI, és BMG) meg kellene egyeznie egy szabványos online zeneszolgáltatási rendszerben, erre azonban jelenleg nem sok remény mutatkozik.

"A digitális zene sikeres, online értékesítéséhez a szolgáltatásoknak a végletekig egyszerűnek kell lennie, és az alkalmazott fájlformátumnak -annak másolásvédelmi megoldásával együtt- működőképesnek kell lennie az összes ismertebb lejátszóprogrammal. Ahhoz, hogy mindez megtörténjen, az öt nagy lemezkiadónak össze kellene fognia" - mondta McNealy.