Növekvő pesszimizmus a mobilpiacon?

Kollár Csaba, 2001. szeptember 10. 20:05
Elemzők több országban is meglepve tapasztalták, hogy visszaesett a mobil-előfizetők száma augusztusban. E tény önmagában nem lenne érdekes, ha csak egy hónapról lenne szó – állítja a Bloomberg kérdésére válaszolva az egyik szakértő –, de számításaink szerint a csökkenő szám trendszerűen hosszabb távon is előrejelezhető.
Az otthoni elektronikai berendezések iránti kereslet Finnországban jelentősen visszaesett. A mobiltelefon-eladások 36%-kal csökkentek ez év augusztusában. 2000-ben augusztus – értékesítési szempontból – nagyon komoly hónapnak számított: 142 502 telefont adtak el, az idén azonban már csak 91 256 darabot. A csökkenések okaként két elmélet született meg. Az egyik szerint a fogyasztók kivárják a már korábban beharangozott modellek – Nokia 8310, Nokia 6310 – megjelenését. A másik, hogy akinek szüksége volt telefonra, az már úgyis megvette, így „magától értetődő”, hogy a trend csökkenő fogyasztási szintet prognosztizál.

Hasonló visszaesésről számol be a Japanese Telecommunications Carriers Association. Japánban augusztusban hozzávetőlegesen 533 000 új előfizetőt regisztráltak. Ez a szám szintén nagyon alacsony a havonkénti összesítésekhez képest. Japánban azonban annyival speciálisabb a helyzet, hogy ugyan a piac egészében csökken a fogyasztás, a DoCoMo verenytársa, a J-Phone növekvő eredményekről számol be. Jelenleg a J-Phone 34,6% új előfizetővel, míg a DoCoMo 50,8%-kal számol. Az arányok azonban egyre inkább a J-Phone irányába billennek.