A jövő hazai IT-kiállításaiért

Guttray László Guttray László, 2001. október 6. 20:50
Közös gondolkodásra invitálta Ihrig Péter, a Compfairt idén is megszervező Compexpo Kft. ügyvezető igazgatója néhány meghatározó kiállítópartnerének marketingkommunikációs vezetőit és a számítástechnikai sajtó képviselőit október 4-én csütörtökön délután. A közel kétórás eszmecsere után a résztvevők örömmel nyugtázhatták: a potenciális kiállítók részéről is komoly igény mutatkozik egy valóban színvonalas szakmai kiállítás megrendezésére.
A beszélgetés fókuszában egyetlen kérdés állt: milyen változtatásokra lenne szükség ahhoz, hogy ismét olyan kiállítások és szakvásárok legyenek megrendezhetők, amelyeknek nemcsak a látogatók örülnek, hanem a kiállítók is – azzal, hogy elérik gazdasági vagy stratégiai céljaikat.

A résztvevők számos, a hazai kiállítások iránti érdeklődés csökkenését magyarázó okot fogalmaztak meg – ezek közül a legnagyobb: az általános gazdasági fejlődés megtorpanása, azon belül az informatika világában ma már tartósnak mondható recesszió, amely erősen csökkenti a kiállításokon való részvételi hajlandóságot. A nagyobb standok építői ugyanis egyáltalán nem remélhetik, hogy megjelenésük üzletileg is eredményes legyen.

Egyöntetű vélemény szerint az internet „elvitte” az újdonságokra kíváncsi érdeklődőket, akik az egyre nagyobb látogatottságú portáloldalakat, informatikai weblapokat felkeresve már a kiállításoktól függetlenül értesülhetnek az IT-újdonságokról – a szakmai csemegék iránt érdeklődők pedig közvetlenül a hardvereket, szoftvereket vagy komplett megoldásokat szállító cégek honlapjaihoz fordulnak. Az utóbbi évek jellemző tendenciája, hogy a hazai cégek egy-egy konkrét téma köré szervezett konferenciát szerveznek, amelyre közvetlen potenciális üzleti partnereiknek hívják meg, vagy speciális szakmai napokat rendeznek a területhez tartozó minikiállítással.

Többen jelezték, hogy a kőbányai vásárváros pavilonjai már évek óta nem alkalmasak a XXI. századi kiállítások követelményeinek megfelelő környezet megteremtésére, így ott a jövőben aligha rendezhető az üzleti élet kívánalmainak megfelelő színvonalas kiállítás. A nagy kiállítók nem igazán optimális körülmények között fogadhatják üzleti partnereiket még akkor sem, ha standjukra több tízmillió forintot áldoztak – hiszen a külső és belső közlekedési nehézségek, a belső infrastruktúra igény szerinti kialakítása, vagy például a légkondicionálás hiánya évek óta visszatérő probléma.

Szintén egybehangzó megállapítás volt, hogy külön kell választani a vállalati szféra képviselőinek rendezett szakkiállítást, valamint az információ- és kommunikációtechnológia népszerűsítését célul tűző lakossági és Sulinet-jellegű szakvásárt – ez utóbbihoz azonban elengedhetetlennek látszik a kormányzat segítsége is.

A sikeres kiállítások feltételeként két szempontot fogalmaztak meg a résztvevők: az egyik a hatékony marketing, a másik pedig a közeljövőben valóban elérhető infokommunikációs megoldások népszerű bemutatása.

Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége egyébként tavasszal (a jelenlegi elképzelések szerint március második felében) IT-Trend címen kétnapos konferencia és szakkiállítás megrendezését tervezi, amelyre közel ezer meghívottat várnak.