A kiadók szembesülnek a ténnyel: az e-book bukás

Kiss Ádám Zoltán Kiss Ádám Zoltán , 2001. október 15. 20:23
Az idei frankfurti könyvvásár alkalmából számadást tartanak a kiadóvállalatok, és minden jel szerint szembesülnek az immáron ténynek tekinthető helyzettel, az e-book, az elektronikus könyv, ahogyan azt eredetileg elképzelték, bukás.
Tavaly sok hír röppent fel a beköszöntő jövendőbeli e-book korszakról, és sok kiadó komolyan kezdte áttervezni jövőjét, hiszen úgy vélték, egy generációváltás sem kell hozzá, és a jó öreg hagyományos papírkiadású könyveket teljesen felváltják elektronikus utódjaik. A jelek szerint azonban az olvasó másként döntött. Az e-book piac a hagyományos könyveladásokhoz képest gyakorlatilag nem létezik, és az elemzők szerint a vállalatok hiába próbálják ezt a különböző szabványokra és az elektronikus szerzői jogvédelem hiányosságaira fogni, a valóságban az olvasók érdektelenek. Ezt nem is nehéz megérteni, ha valaki elképzeli, amint hozzálát a Háború és béke olvasásának, és közben szemmel tartja az akkutöltés szintjét. Az érdektelenség azonban nem teljes, egyes részterületeken látszik némi lehetőség az e-book számára. Ahogy Mikael Sandberg, a Microsoft új technológiákkal foglalkozó európai marketingmenedzsere elmondta, a hosszú távú haszon esetleg elérhető az e-bbokkal. A lehetséges felhasználási területek között ott van a tudományos, orvosi jellegű alkalmazás, vagyis minden olyan terület, ahol a szótárszerű rákeresés fontosabb lehet, mint az olvasási élmény.