Zsebre megy

, 2001. december 30. 13:28
A Gartner magyarországi felhasználói klubjának szakmai találkozóján a mobiltelefónia két aktuális kérdéséről hallhattak az érdeklődők. Monica Basso fő kutatási elemző Zsebméretű portálharcok címmel a mobil- és az internetes portálok közötti konvergenciáról tartott előadást, Andrea Di Maio kutatási igazgató pedig a mobiltelefóniához kapcsolódó jogok és etikai kérdések szakadékain vezette át a résztvevőket.
A Supranet megjelenése – olyan eszközökkel és alkalmazásokkal, amelyek egyaránt alkalmasak az informatikai igények kiszolgálására és a mobilkommunikációra – átalakítja az internetes portálok világát. Monica Basso szerint az egycsatornás, túlnyomóan webes megjelenés helyett 2004-re az olyan többcsatornás portálok kerülnek előtérbe, amelyek kihasználják a mobileszközök által nyújtott lehetőségeket is. A jövőben az egyes szolgáltatások adaptálásában az üzleti és a végfelhasználók számára nem lesz többé kulcskérdés, hogy azok milyen csatornán vehetők igénybe, a vonzerő komponenseit a szolgáltatások objektív tulajdonságai és azok szubjektív, felhasználóoldali megítélése fogja alkotni. A mobilvilág fejlődésével tehát a mai portáloknak komplex evolúción kell keresztülmenniük. Előre megjósolható, hogy a versenyben legtöbbjük el fog bukni. A következő négy évet azok élhetik túl, amelyek nagy felhasználói kört érnek el, és képesek széles körű partner- és szövetségi kapcsolatokat kialakítani.

Ezzel a folyamattal párhuzamosan minden egyes vállalatnak olyan IT-stratégiát kell követnie, amelyben kiemelt szerepet kapnak a mobilkérdések. A vállalati folyamatokat úgy kell újragondolni, hogy azokba implementálni lehessen a mobilszolgáltatásokat, döntéseket hozva a többdimenziós portálokkal kialakítandó taktikai szövetségekről is. A tartalomszolgáltatóknak például át kell tervezniük alaptevékenységüket olyan módon, hogy megcélozható legyen a mobil- és többcsatornás piac minden szereplője, szegmense. Végül mindazok számára, akik valamilyen szolgáltatást szeretnének eladni a jövőbeni piacokon, ajánlott, hogy a felhasználókra, ne pedig a technológiára fókuszáljanak. A helyes gondolkodás megtalálásához a fogyasztás pszichológiájának tudományát és a marketing segítségét kell igénybe venniük.

Több mint illemtan

Régi igazság, hogy az újabb és újabb találmányok elterjedéséhez egyre rövidebb idő szükséges. Andrea Di Maio nem is ezt kívánta kiemelni előadásában, viszont rámutatott arra, hogy ez a lerövidült időtartam egyre nagyobb etikai és jogi problémákkal járhat. A mai törvényhozásnak például egyszerűen nincs ideje arra, hogy megfelelő keretek között tartsa a felgyorsult fejlődést. Nem lehet olyan jogszabályokat alkotni, amelyek az új találmányokat és technológiai megoldásokat előre kezelhetővé tudnák tenni, és sokszor – vegyük csak a Napster példáját – mire megszületne a szabályozás, addigra maga a technológia is megfoghatatlanná válik. A bizonytalan jogi és etikai környezet pedig senkinek sem kedvez. Tegyük fel, hogy a szuper, GPS-monitorozott vállalati autóm lerobban. A kocsi automatikusan értesíti a szervizt és a főnökömet, aki természetesen megnézi, hogy milyen útvonalon haladtam – a szabad időmben! Mikor kiderül, hogy a jármű pont a konkurencia székháza előtt mondta fel a szolgálatot, már el is indult a kirúgásom folyamata. Ki a felelős ebben az esetben? A különböző szolgáltatások kapcsán annyi személyes adat gyűlik fel az egyes emberekről, hogy az lesz a csoda, ha a mai értelemben vett személyiségi jogai valakinek sértetlenek maradnak. A szolgáltatók pedig felkészülhetnek arra, hogy bármelyik oldalról, bármelyik pillanatban a nyakukba akaszthat valaki egy pert. Hogy ennek a veszélyét csökkentsék, proaktívan kell fókuszálniuk kockázatmenedzsmentjükre, és olyan fejlesztésekbe kell fogniuk, amelyek a szolgáltatásaikat mindenekfelett megbízhatóvá, számon kérhetővé és áttekinthetővé teszik.

Kapcsolódó webcímek:

www.aam.hu

www.gartner.com