Megkezdődött a 24 órás programozói csapatverseny

forrás: Prim Online forrás: Prim Online, 2002. április 27. 21:45
2002. április 27-én 9.30-kor megkezdődött a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen a Magyar Villamosmérnök-hallgatók Egyesületének és a Schönherz Kollégium Számítástechnikai Körének szervezésében a II. BME nyílt 24 órás országos programozói csapatverseny.
A versenyen 40 háromfős csapat indult. A legtöbb jelentkező az ország szakirányú egyetemeiről és főiskoláiról érkezett, de több csapatban profi informatikusok is vállalták a megmérettetést. A csapatok egyetlen, ám igen komplex feladatot oldanak meg 24 óra alatt a helyszínen üzembe helyezett, saját számítógépeken. A megoldáshoz szinte tetszőleges, PC-n futó operációs rendszer és fejlesztői környezet használható, de a versenyzők semmilyen külső segítséget nem vehetnek igénybe; internet, mobiltelefon nem használható.

Az informatika világában gyakorlat, hogy olyan versenyt írnak ki, ahol adott idő alatt kell valamilyen feladatot megoldani. Ritkaság azonban a mostanihoz hasonló versenykiírás, hiszen a 24 órás megállás nélküli programozás során nem csak a tudás, a programozói tehetség számít, hanem az is, hogy a résztvevők mennyire bírják a fokozott fizikai és pszichikai igénybevételt.

„A versenyzőket a feladat érdekessége hajtja, és az, hogy itt valóban összemérhetik a tudásukat” - mondta Benedek Balázs, a verseny szervezője. „A feladat teljesen ismeretlen, a jelentkezők még azt sem tudhatták előre, hogy az informatika mely területét érinti. A fejlett problémamegoldó készség nélkülözhetetlen.”

A feladvány nem csak nehezen megoldható, de játékos és látványos is egyben. A csapatok feladata, hogy megépítsenek és programozzanak egy robotot, amely a verseny végén egy ismeretlen labirintust kell hogy feltérképezzen, abban navigáljon, tárgyakat mozgasson, és különféle feladatokat végrehajtson. A verseny egy későbbi fázisában a versenyzők meglepetés feladványt is kapnak.

Minden csapat kapott a LEGO új, Mindstorms termékcsaládjához tartozó Robotics Invention System 2.0 készletet. A robotok legfontosabb eleme egy programozható miniszámítógép, amihez fény- és nyomásérzékelőket és motorokat lehet csatlakoztatni. Ahhoz, hogy a robotok az előírt feladatsort elvégezzék, egy programrendszert kell kifejleszteni. A programrendszer egy része az asztali számítógépen fut, egy része pedig a robot miniszámítógépén. Így elérhető, hogy a robot önállóan is navigáljon, de bonyolultabb és számításigényesebb feladatokat az asztali számítógéppel – infravörös kapcsolat segítségével - kommunikálva oldjon meg.

Nem szimulációról van tehát szó, hanem valós robotok valós terepen kell, hogy utasításokat hajtsanak végre. A programozási feladaton túl itt fizikai korlátok, nehézségek is adódhatnak, így a feladat megoldása összetett, és sokrétű ismereteket és praktikus problémamegoldási készséget igényel.