Netsurvey: felmérés az elektronikus bankolásról

MTI Sajtóadatbank, 2002. május 23. 08:31
A Netsurvey Internet-kutató Intézet idei első negyedévi felmérése szerint Magyarországon 151 ezren használják kisebb-nagyobb gyakorisággal az elektronikus bankolást, míg a telefonos banki szolgáltatásokat mintegy 310 ezren veszik igénybe - közölte Bokker Sándor, a társaság ügyvezető igazgatója szerdán Budapesten, sajtótájékoztatón.
A Netsurvey munkatársai 400 olyan gyakori internetezőt kérdeztek meg bankolási szokásairól, aki egyben valamelyik pénzintézet ügyfelei is.

Az eseményen Bokker Sándor elmondta, hogy Magyarországon 626 ezren interneteznek hetente többször, ezért ezt a szegmenst tekintik az elektronikus bankolás potenciális ügyfélbázisának.

Az online szolgáltatásokat használók közül a legtöbben (86 százalék) a számlaegyenleg lekérdezésére használják az internetet. Forintátutalási megbízást 67 százalék ad, 45 százalékuk használja információgyűjtésre és összehasonlításra az online bankolási lehetőséget. Betétlekötésre és felmondásra 23 százalékban, míg árfolyam-lekérdezésre 19 százalékban használják az internetet.

Bokker Sándor elmondta, hogy az internetes banki szolgáltatásokra a diplomás, 39 éven aluli, nagyvárosi felnőttek fogékonyabbak. Hozzátette: elemzésük szerint a férfiak inkább használják banki ügyeik intézésére az internetet, mint a nők: a használók aránya a nemek között kétharmad-egyharmad a férfiak javára.

Az ügyvezető igazgató szerint az internetes bankolás további terjedése részben attól várható, hogy nő a világhálóhoz hozzáférők jelenlegi 1,5 milliós tábora. Aláhúzta: a hozzáférés még nem egyenlő a használattal, hiszen az internethez hozzáférőknek csupán 9 százaléka használja bankügyeinek lebonyolításához a világhálót.

Bokker Sándor elmondta, hogy az internetet hetenként többször használók körében a bankok közül a legismertebb az OTP, ezt követi az Erste Bank, a Postabank, a Budapest Bank és a Kereskedelmi és Hitelbank. Ugyanakkor az online bankolók legtöbbje számára az OTP Bankot a CIB Bank, a Citibank illetve az IE bank követi.

Az ügyvezető igazgató elmondta, hogy a leggyakoribb internetezők 22 százaléka egyáltalán nem tudja, hogy a bankja nyújt-e online szolgáltatást. További 10 százalékuk pedig azt nyilatkozta, hogy tudomása szerint bankja nem nyújt ilyen szolgáltatást.

A felmérés szerint a telefonos banki szolgáltatásokat igénybe vevők 90 százaléka a számlaegyenlegét kérdezi le, ezt követően forintátutalási megbízásokat ad, illetve információgyűjtésre használja ezt a lehetőséget.

Bokker Sándor elmondta: az internet leggyakoribb használói közül azok, akik nem élnek az online bankolási lehetőségekkel 32 százalékuk azt hozták fel indokul, hogy személyesen még mindig egyszerűbb intézni a dolgokat. További 30 százalékuk pedig nem tartja biztonságosnak az online bankolást.