Mit mutat a Multimédia Barométer?

Kovács Attila, 2002. június 4. 16:48
A marketing-kommunikációs büdzsé növekedésére számít az elkövetkező két évben a vállalati döntéshozók közel kétharmada. A reklámügynökségek és médiavállalkozások vezetői már óvatosabbak. Közülük csak minden második vár növekedést, további egyharmad stagnálást, míg minden tizedik csökkenést jelez előre. Többek között ezt állapította meg Bokker Sándor, a Netsurvey Internetkutató Intézet igazgatója a cég június 4-i sajtótájékoztatóján, ahol bemutatta Multimédia Barométer című új piackutatásuk eredményeit.
A felmérést idén tavasszal végezték 138 hirdetési megbízásokat adó vállalat, 39 reklámügynökség és 21 médiavállalkozás vezetőinek online megkérdezésével. A marketing-kommunikációban az online média (internet) szerepének növekedését prognosztizálja a válaszadók döntő többsége. Átlagosan ugyanis 19 százalékuk bízik hangsúlyozottan jelentős növekedésben, de további 77 százalék is növekvő tendenciát lát. Az átlagosnál optimistábbak a megbízó vállalatok döntéshozói.

Legvisszafogottabban pedig a reklámügynökségek vezetői nyilatkoznak a kérdésről. Az online média marketing kommunikációs célú felhasználása leginkább a számítástechnika-információtechnológia területén terjedt el a megkérdezettek véleménye szerint. Utána a távközlés-hírközlés, majd a média-reklám következik. Negyedik helyre az egyéb szolgáltatásokat helyezik, ötödikre a pénzügyi szolgáltatásokat, hatodikra pedig a kereskedelmet és vendéglátást. Legkevésbé tartják elterjedtnek az internetes marketing kommunikációt a mezőgazdaságban, amit közvetlenül a nehézipar-bányászat és az egészségügy előz meg.

Az online médiát a hazai vállalatok leggyakrabban információközlésre használják, majd ezután következik az értékesítés-ösztönzés, illetve márkaépítés a megkérdezettek véleménye szerint.

A Netsurvey kérdésére, hogy miben látják az internet előnyét a hagyományos médiumokkal szemben, a válaszadók kétharmada a gyorsan és rugalmasan változtatható tartalmat jelölte meg. További egy-egy harmaduk az aktívabb célközönséget nevezte meg, mint erényt, a személyre szabhatóságot a one-to-one elérésnek köszönhetően, az éjjel-nappal való működtethetőséget, továbbá a vevővel történő közvetlen kommunikációt.

Hátrányosnak tartja viszont a válaszadók háromnegyed része egyfelől azt, hogy a kommunikáció eredményessége függ a vevő számítógépének fejlettségétől. Másfelől pedig ennek következtében a célközönség szűk voltát. Szintén az internetes marketing kommunikáció hátrányaihoz tartozik sokak szerint, hogy a vevő döntésétől függ, melyik oldalakat látogatja.

A kérdésre, hogy az online média mely marketing kommunikációs célra alkalmas leginkább, a válaszadók közel kétharmada (62 százalék) nevezte meg az információ-közlést, majd az értékesítés-ösztönzés (19) és a márkaépítés (16) következik.