Kis eszközök, nagy kihívások

, 2002. június 23. 11:38
A vezető elemezők azt jósolják, hogy 2004-re az irodai dolgozók 60 százaléka legalább 3 mobileszközt fog használni: egy noteszgépet, egy PDA-t és egy intelligens telefont. A mobilplatformok számának gyors növekedése komoly kihívások elé állította az informatikai szervezeteket - részben a rendszerek felügyelete, részben a kapcsolódó segélyszolgálati (helpdesk) funkciók ellátása terén.
Számos szempontból különböznek a kézieszközök a hagyományos PC-ktől. Sokkal többféle CPU ketyeg bennük, sokkal kisebb a memóriájuk, és nagyon változó, hogy milyen alkalmazások kaphatók hozzájuk. Az is megnehezíti a kézieszközök felügyeletét, hogy a felhasználók ezeket jellemzően a hálózatról lekapcsolva használják. Más szavakkal: ha egyáltalán létezik felügyeleti szoftver kézieszközökhöz, annak azt a rövid időt kell kihasználnia, amíg a masina - például az adatok szinkronizációja érdekében - a hálózatra csatlakozik.

Nem jelentenek kisebb kihívást a kézieszközök a felügyelet terén, mint az asztali gépek. A Gartner (www.gartner.com) szerint egy mobilkészülék TCO-ja akár 50 százalékkal magasabb lehet, mint egy PC-é. Egész pontosan a Gartner úgy becsüli, hogy egy kézieszköz üzemben tartásának költségei akár évi 2600 dollárra is rúghatnak. Ez durván a tízszerese annak, amibe maga a készülék került.

A biztonság és a kézieszközök

Komoly - és gyakran felületesen kezelt - probléma a kézieszközökön tárolt adatok biztonsága. Kevés felhasználó fordít gondot a kritikus fontosságú adatok alapos mentésére - bár a legtöbb szinkronizációs szoftver megteszi ezt. Ha mégis mentésre kerül a sor, az informatikai szervezetek nem tudják nyomon követni az eszközök szinkronizációs állapotát, előfordulhat, hogy nagyon is bizalmas adatokat visznek magukkal a felhasználók.

A ZENworks for Handhelds ugyanazt a kényelmet kínálja, mint a ZENworks család egyéb termékei az asztali PC-kkel vagy szerverekkel kapcsolatban. Amint már említettük, a mobilkészülékek kiszolgálásának egyik legnagyobb gondja, hogy szinte alig van rá idő. A kézieszközök, ha kihasználják őket, általában a táskában vagy a zsebben tanyáznak, és nem a hálózatra kötve álldogálnak. Éppen ezért az ilyen ritka alkalmakkor a ZENworks for Handhelds gyorsan adatokat cserél, és leltárinformációkat frissít az eszköz saját szinkronizációs szoftvere (pl. a Win CE ActiveSync vagy a Palm HotSync Manager) és a ZENworks for Handhelds-kliens segítségével. Bár a kézieszközök sokkal többet utaznak, és sokkal speciálisabb készülékek, mint a szabványos asztali PC-k, lényegében ugyanazokat a felügyeleti igényeket támasztják, mint nagyobb testvéreik: szoftverszétosztás, szoftver- és hardverleltár, kimutatások, ütemezés. A ZENworks for Handhelds a fenti funkciók mindegyikét támogatja, vagyis teljes körű megoldást biztosít a kézieszközök - Palm-, Windows CE- és Pocket PC-megoldások - felügyeletéhez.

A ZENworks for Handhelds éles üzemben

Bár a fenti funkciólista alighanem ígéretes, joggal gondolkodik el az ember, hogyan is valósul meg mindez a gyakorlatban. Tegyük fel, hogy az ABC Ingatlanügynökségnél Palm- és Windows CE-kompatibilis kézieszközök egyaránt használatosak. Mivel egy ügynök az irodában nem keres pénzt, alighanem egész nap házon kívül van - kivéve reggel, amikor is jellemzően az aznapi listákat és jelzáloghitel-kamatokat tölti le.

Tegyük fel, hogy az ABC Ingatlanügynökség megvette a RealTime nevű lista- és árfolyamkövető rendszert. Mivel oly sok ügynök használ kézieszközt, a cég azt szeretné, hogy a lista- és árfolyamadatok le legyenek töltve minden egyes ügynök készülékére. Mármost a RealTime képes a kívánt adatokat a Palm- és Windows CE-eszközök által emészthető fájlformátumra átalakítani - már csak a ZENworks for Handheldsre van szükség, hogy az ABC Ingatlanügynökség automatizálhassa ezen információk letöltését az egyes kézikészülékekre.

Telepítve a ZENworks for Handheldset, a rendszer minden egyes ügynök eszközét azonosítja, és begyűjti az adatait egy központi ZENworks for Handhelds-adatbázisba (reggel, amikor az ügynökök a bölcsőn keresztül szinkronizálják készülékeiket a PC-kkel). Az eredmény: az összes munkatárs adatai a ZENworks for Handhelds rendelkezésére állnak, beleértve az eszközök típusát, a processzorok, a memória és a fájlterület adatait. Ahhoz, hogy a RealTime rendszer valóban hasznos legyen az ügynökök számára, a kívánt adatokat tényleg rendszeresen le kell tölteni a gépekbe. Pontosan ezért a cég informatikai vezetője, úgy állította be a RealTime-ot, hogy mire az ügynökök bejönnek az irodába, az automatikusan előállítsa a kívánt fájlokat. A ZENworks for Handheldsben pedig készített egy szoftvercsomagot, hogy a fájlok el is jussanak a kézieszközökre.