Nő a számítógépek sakktudása

Lindner László, 1999. augusztus 16. 16:56
A számítógépek sakkvilágbajnokságának meglepő ereményét, a Shredder program győzelmét a Prím-online hasábjain már hírül adtuk, ezúttal egy összefoglaló tudósítás formájában vonja le a paderborni torna általánosabb tanulságait szerzőnk, a sakkszámítógépek legavatottabb magyarországi tudora.
A németországi Paderbornban, a Heinz Nixdorf nevét viselő Számítástechnikai Múzeumban rendezték meg a sakkszámítógépek kilencedik világbajnokságát.

A kiírásra a szervezők a mintegy 50-ből 30 nevezést fogadtak el a kétfordulós, svájci rendszerű tornára. Az ICCA (Nemzetközi Számítógépes Sakkszövetség) kétféle világbajnokságot rendez, az évenkénti mikroszámítógépes mellett 3 évenként általános világbajnokságot, amelyen mind a szoftverek, mind a hardverek tetszés szerintiek, programjaikhoz maguk a résztvevők választják meg a gépet, esetleg maguk is készítik el.

Kétségtelen, hogy a számítógépes sakk utóbbi években mutatott játékereje rohamosan nőtt, utolérte, sőt talán meg is előzte a nagymesterekét, amit sokan inkább a technika fejlődésének, a számítógépek emberi ésszel szinte elképzelhetetlen működési sebességnek tulajdonítanak.

A paderborni torna több meglepetést hozott, és a játszmák igen magas színvonalról tanúskodtak. A világ egyik legjobbjának tartott ICCA által hivatalosnak elismert svéd világranglista szerint is első helyen álló német Fritz program legújabb, 5.32-s változata a második fordulóban váratlan vereséget szenvedett az ugyancsak német Shredder 3-tól, de kivételes erejét mutatta, hogy utána sorra nyerte a játszmákat, és az utolsó előtti fordulóban már egyedül állt az élen. Csaknem biztosnak létszik, hogy megőrzi három évvel ezelőtti világbajnoki címét. Az utolsó fordulóban azonban a kevésbé ismert, a tornán rendszeres teljesítményt tanúsító USA-beli Ferrnet szép partiban ellenfele lankadó támadását biztosan hárítva legyőzte, így Shredder és Ferret egyaránt fél ponttal megelőzte a favorit Fritzet.

A holtversenyt igazi maratoni küzdelem, 101 lépés döntötte el Shredder javára. Maga a játszma örökös sakkos döntetlen lett, de a tornán jobb lett Berger-Sonneborn értékszáma, mint ellenfeléé, s ez a világbajnoki címet jelentette számára.

Az utolsó parti befejezése után megkérdeztem a rokonszenves fiatal dortmundi programozót, Stefan Meyer-Kahlent, Shredder alkotóját, hogy mivel a program nem tudhatta, amit ő tudott, hogy a döntetlen is elég a világbajnoki címhez, vajon nem követett-e el objektív hibát, amikor nyeréssel kecsegtető állásban belement a döntetlenbe. A világbajnok azt felelte, hogy nem az ő programja adott örökös sakkot jobb állásban, hanem az ellenfél, amely ezáltal fél pontot megmentett. Még alaposan elemezni kell a partit, hiszen lehet, hogy volt benne egy-egy elszalasztott nyerési lehetőség. Erre a partira és a torna egyéb érdekes mozzanatainak, játszmáinak bemutatására a VGA Monitorban visszatérünk.