Netbiztosítók

Kolma Kornél Kolma Kornél, 2002. szeptember 10. 05:01
Kezdetleges formája volt ugyan a biztosításnak, de a kereskedők már a Kr. e. harmadik évezredben megegyeztek, hogy karavánjaik kifosztása esetén a keletkezett károkat közösen viselik, csakúgy, mint a rabszolgatartók, akik szintén szövetkeztek, hogy a szökésekből származó veszteségeket egymás között felosszák. Így kezdődött, jelenleg pedig már az interneten keresztül történő biztosításkötésnél tart a szakma, s hogy ez utóbbit milyen feltételekkel nyújtja, és persze nem utolsósorban milyen jövőbeni online terveket szövöget, arról alábbi összeállításunkban adunk számot.
Habár a biztosítási díj interneten keresztül történő azonnali kiegyenlítésére még nincs lehetőség (bár két esetben már tervezik - lásd a táblázatot), és a papírmunkának is csak egy részétől szabadulunk meg, összességében kényelmesebb - és néha olcsóbb - megoldás az online kötés. Az ember fogja magát, leül a monitor elé, begépeli a megfelelő webcímet, kiválasztja a biztosításfajtát és a konstrukciót, ajánlatott kér, s ha minden rendben van, akkor az adatlap kitöltésével már meg is köttetett az alku. Tipikusan így zajlik ez annál a hat biztosítótársaságnál, illetve alkusznál, amely leendő és meglévő ügyfeleit online is kiszolgálja. Ezt követően még számítani kell a postás érkezésére, aki az aláírandó szerződést és a számlát hozza, de az online kötések esetében egyes biztosítási fajták már azonnal vagy az elkövetkezendő napokban "élesednek", azaz a kockázatviselés a szerződés tényleges aláírása előtt megkezdődik (néhány feltétel - szerződés időben történő visszaküldése, számla befizetése - jövőbeni teljesülése esetén visszamenőleg).

Akár 20 százalékkal is olcsóbb

Természetesen az online biztosításkötés csak akkor lehet hosszú távon sikeres, ha ügyfélszolgálattal is kiegészül - ez több-kevesebb szolgáltatással és lehetőséggel mindegyik aspiráns oldalán megtalálható. Az e tekintetben az élbolyba tartozó Generali-Providenciánál többek között online kárbejelentésre (gépjármű- és vagyonbiztosítás esetén egyaránt), bizonylatkérésre, online panasz-, illetve adatváltozás-bejelentésre van lehetőség. Szintén büszke lehet ügyfélszolgálatára a hasonló szolgáltatási körrel rendelkező Allianz Hungária, valamint az ÁB-Aegon, utóbbi online tanácsadó keresőrendszert is üzemeltet.

A kényelem és a magas szintű kiszolgálás mellett ugyanakkor nagy szerepe van az árnak is, egy internetes biztosítótól elvárható (lenne), hogy kedvezményeket nyújtson. Erről másképpen vélekedik Simon Péter, a Generali-Providencia tartalomfejlesztési igazgatója, aki a náluk online és hagyományos módon kötött biztosítások azonos árát azzal magyarázza, hogy az internetes szerződéskötési rendszerek kialakításának költsége egyelőre nem teszi lehetővé a differenciálást. Ugyancsak nincs kedvezmény a Europ Assistance-nél, valamint az Allianz Hungáriánál (csak ritkán, promóciós céllal), míg az ÁB-Aegon a KGFB-nél minden nem budapesti, illetve nem a főváros agglomerációjába tartozó szerződőnek 10 százalék kedvezményt biztosít. Az ÁB-Aegon ezenfelül csak interneten nyújtja Netpersely nevű életbiztosítását, amelybe a jutalékköltség nincs beárazva. "A hagyományosan, üzletkötőknél köthető biztosításoknál így akár 20 százalékkal is olcsóbbak tudunk lenni" - avat be a Netpersely kapcsán elérhető megtakarítási rátákba Nagy Balázs, az ÁB-Aegon képviselője.

Speciális szerepet tölt be a biztosítási piacon az NWB Biztosítási Alkusz Kft., amely állítása szerint megbízó ügyfelei számára valamennyi társaság termékét közvetíteni tudja. Ezzel összhangban inkább az egyes biztosítók árait és konstrukcióit tudja összehasonlítani az ügyfél. "Engedményt csak a biztosítók adhatnának, de eddig nem kaptunk ilyen jellegű ajánlatot" - mondja Haraszti Zsolt, az NWB ügyvezetője. "Kivétel az Európa Biztosító Rt., amely lakásbiztosítási szerződéseinek díjából 10 százalék online kedvezményt ad a Netrisk.hu (az alkuszcég internetes oldala - a szerk.) közvetítésével létrejövő szerződésekre. Ezt a kedvezményt díjszámító programunkba természetesen beépítettük, tehát minden európás lakásbiztosítási ajánlatunk tartalmazza. Reményeink és törekvéseink szerint lesznek az Európának követői."

Online kötés - még nőhetne

Azt, hogy valójában milyen népszerű a szolgáltatás, legjobban az online kötések száma mutatja, ezért körkérdéssel fordultunk a társaságokhoz, hogy megtudjuk, hány ügyfél választotta az online irodát az elmúlt hónapok, évek során. A biztosítók többségétől sajnos nem érkezett válasz, ami feltehetően az egyelőre alacsony kötésszámnak tudható be (mindez érthető, ha figyelembe vesszük, hogy az ilyen jellegű szolgáltatásokról az ügyfél a legtöbb esetben csak akkor szerez tudomást, ha "véletlenül" ellátogat a cég honlapjára). "Az életbiztosításnál - nem meglepő módon - nincsenek nagy sikerek az internetes eladás terén" - számol be az ÁB-Aegon eddigi értékesítési tapasztalatairól Nagy. "Az elmúlt hónapban 3 Netpersely biztosítást kötöttek weboldalunkon. Internetes lakásbiztosításból viszont naponta van új ügyfelünk, ennek megfelelően az elmúlt évben mintegy 300 darabot értékesítettünk, az indulás óta pedig már a 400. szerződésnél tartunk. A tavaly indult KGFB-kötések száma is 200 fölött jár."

"2001 novembere óta a honlapunk iránti érdeklődés folyamatosan növekvő tendenciát mutat, mostanáig 83 564-en látogatták meg a netrisk.hu-t, ezzel 568,070 oldalletöltést generálva. Regisztrált felhasználóink száma a napokban haladta meg az 1000-et. Regisztrálni csak a szerződéskötéshez kell, minden egyéb szolgáltatás e nélkül is elérhető" - mondja Haraszti Zsolt, aminek alapján az NBW-nek már közel ezer fizetős ügyfele lehet. S hogy mit terveznek a jövőre nézve? "Továbbfejlesztjük a jelenleg elérhető kalkulátorokat, és további biztosítási termékekkel egészítjük ki szolgáltatásainkat." A Generali-Providenciánál ősszel indul a szerződésmegtekintési funkció, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára előszerződéseik legfontosabb adatainak megtekintését, egy későbbi lépésben pedig azok módosítását. "Szintén őszszel indul a biztosító értékesítési partnereit kiszolgáló webololdalunk, a PartnerPortál, amely hírrendszerrel, az ügyfelek számára is létrehozott szerződésmegtekintő funkcióval, valamint az eddig papír alapú, az értékesítés által használt adatállományok, listák letölthetőségével segíti partnereink munkáját" - számol be a Generali-Providencia terveiről Simon Péter. További online kötési lehetőség nem kerül fel a Europ Assistance oldalára, míg az ÁB-Aegon ebben az irányban éppen hogy bővíteni kívánja internetes szolgáltatásait.

Legek

Interneten a legtöbb fajta biztosítást, szám szerint ötfélét az Allianz Hungária nyújt. (A legszélesebb kínálattal - alkuszról lévén szó - természetesen az NWB Biztosítási Alkusz Kft. rendelkezik, amely számos társaság ajánlatát közvetíti.) Az első online kötés szintén az Allianz Hungária nevéhez fűződik, amely 1999 augusztusában tette lehetővé, hogy a nyugdíjpénztári belépés az interneten keresztül is kezdeményezhető legyen. Egyetlen biztosítótársaság, a Winterthur (a TravelOnline.huval, illetve a Pannon GSM-mel együttműködve) nyújt WAP-on keresztül is szolgáltatást, míg a legnagyobb kedvezmény az ÁB-Aegon Netpersely nevű életbiztosításán keresztül érhető el, amelynek mértéke a hagyományos megoldáshoz képest akár 20 százalék is lehet. Végül kérdéseinkre a legkevesebb választ - pontosan nullát - a Winterthurtól kaptuk, amely feltehetően a cégátalakulással van elfoglalva (tevékenységét május vége óta Credit Suisse néven folytatja).