Van egy óránk az Ön számára

, 2002. november 30. 12:30
Az elmúlt hónapokban a weblapok szemlézése közben "órákat töltöttünk" a különféle óramárkák, óraforgalmazók honlapjain, s lassan egyfajta sorozat kezd kialakulni a "time is money" típusú cikkekből. Nem tudjuk, hogy van-e olvasóink között olyan, aki sokallja, mi igazából nem, hiszen egy remekbe szabott kronométer önmagában is esztétikai látványosság, hát még akkor, ha azt egy megfelelően megtervezett weboldallal ötvözik.
Az órásmesterek és a webmesterek ilyen óramű-pontosságú találkozása a www.seiko.hu is, amely hivatalosan a TMC Kft. weboldala. A TMC a Technology Marketing Consulting rövidítése, és az oldalon olvasható cégtörténet szerint 1992. április 1-jén lett a SEIKO óracsoport hivatalos és kizárólagos magyarországi nagykereskedője.

A cégtörténet menüpontja a TMC-nél kicsit nagyobb teret szentel a SEIKO márkának, és hát ez már csak azért is jogos, mert tíz esztendő helyett 121 évet kell áttekinteni. Csak a főbb évszámok:

1881 - a cég alapítása K. Hattori and Co. Ltd néven;

1892 - a falióragyártás megkezdése;

1921 - a karóragyártás megkezdése;

1924 - a SEIKO márkanév megjelenése;

1965 - a világ első kvarcstopperórájának bemutatása;

1969 - a világ első kvarckarórájának bemutatása;

1972 - a világ első női kvarckarórájának bemutatása;

1973 - a világ első digitális kvarckarórájának bemutatása;

1982 - a világ első tv-képernyővel kombinált karórájának bemutatása;

1982 - a LORUS márkanév bemutatása;

1984 - a világ első számítógéphez csatlakoztatható karórája;

1988 - a világ első generátorral működő automata kvarckarórája;

1994 - a KINETIC szerkezet bemutatása;

1998 - a világ első KINETIC chronograph karórájának bemutatása.

Az új évezred még nem hozott új technológiát, de üzleti sikert igen: az idei labdarúgó-világbajnokság hivatalos időmérője a SEIKO volt, és a téli olimpián is főszereplővé vált.

A SEIKO soha nem tartozott a feleslegesnek is minősíthető luxuskategóriába, ugyanakkor mindig megvolt a maga értéke, amit a megbízhatóság, a minőség alapozott meg. Ezért nem úgy hamísították, ahogy a Rolexet vagy az Omegát, hanem ügyeltek bizonyos részletekre: a nyolcvanas években Magyarországon is kapható, SFIKO feliratú hasonmások végül is megkülönböztették magukat az eredetitől, ám azok, akik nem figyelték meg alaposan a számlapot, bizonyosan nem vették észre a hiányzó vonalkát... Egy barátom erre építette udvarlási stratégiáját: minden újdonsült barátnője számára volt egy frissen vásárolt, olcsó SFIKO-ja, amelyet a megfelelő pillanatban dühösen csatolt le, és hajított ki a száguldó kocsi ablakán, szótlanul érzékeltetve, hogy ha már egy SEIKO is megáll (vagy késik, vagy siet), akkor vége a világnak... Nos, nem sok hölgy akadt, aki eme grand seniori non chalance szemlélőjeként estére ne adta volna meg magát...

A SEIKO-t a fenti történet ellenére sem nevezhetjük "nőző" órának, hiszen nagyon szép női, sőt azon belül ékszer jellegű darabokat is kínál a gyár, ráadásul elviselhető áron. Ha azonban nem keressük meg a seiko.hu oldalon ezeket a speciális csodákat, hanem egyszerűen csak magunk elé képzelünk egy ilyen időmérőt, akkor az inkább a márkanév vonalait tükröző, férfias egyszerűségű és racionalitású, letisztult formavilágot idézi elénk, amelyben még a műszaki újítások, csodák is csupán a háttérben bújnak meg. A SEIKO sok szabadalmának egyike, hogy korszerű órái azt is érzékelik, ha tulajdonosuk éppen levetette, és egy fiókba helyezte őket: ilyenkor a számlapon pihennek a mutatók, s nem fogy feleslegesen az elem energiája. Majd amikor újra megmozdítjuk a karórát, minden mutató a helyére áll, a szerkezet elkezd járni, hogy mindaddig, amíg mozgásban van, megint pontosan mutassa a pihenő alatt csak "fejben" mért időt. Ezt a KINETIC elnevezésű megoldást megtalálhatjuk a TMC által forgalmazott LORUS órákban is, ami nem csoda, hiszen a LORUS úgyszintén a SEIKO márkaneve, elsősorban az olcsóbb kategóriákban.