Sütik a hálózaton

Marczell Viktória, 1999. augusztus 16. 12:16
Beszáll a Domino, az USA legnagyobb pizzavállalkozása is a fogyasztók megnyeréséért folytatott kommunikációs versenybe.
A házhoz szállítás gyorsaságát és megbízhatóságát sikeresen megreformáló cég menedzsmentje kijelentette: az ízek mellett egyre inkább az internet technikai lehetőségeire is koncentrálniuk kell, ha meg akarják őrizni vezető helyüket a gyorsétteremszegmensben.

Matthew J. Maguire informatikai igazgató szerint a megrendelők csak a végsőkig gyors és maximálisan kényelmes szolgáltatásért fizetnek a jövőben. Ennek az igénynek kizárólag az innováció magasabb szintjén gondolkodó vállalkozások tudnak megfelelni, olyan cégek, amelyek szükség esetén képesek vállalni elavult számítástechnikai rendszerük lecserélését.

A Domino's Pizzánál például az volt a helyzet, hogy a régi, évek alatt egymásra hordott rendszer alapvetően csak a divíziók szintjén kezelte az adatokat: integráció, központi menedzsment és skálázhatóság nélkül. Valójában pedig egy dinamikus, robusztusságában is megbízható, end-to-end informatikai struktúrára lett volna szükség. Megszületett a döntés az új - a mában és a közeljövőben is aktuális - hálózat megrendelésére. A Nortel Networks kapta a megbízást. Az elkészült, intenzív adatkezelésre strukturált kommunikációs rendszer lehetővé teszi, hogy a hatezer-egyszáz pizzaüzlet naponta beküldje forgalmi jellemzőit a központi szerverre. Ott folyamatosan elemzik és kiértékelik a számokat, s még aznap visszajuttatják az üzletekhez az arra az időegységre vonatkozó összesítéseket és trendeket. Az online kapcsolat percnyi pontos képet ad az eladott pizzák számáról, például nagyság és fajta szerinti bontásban vagy régiók szerinti megoszlásban. A marketing és promóció reflexideje ezzel jelentősen lerövidül.

A 3,3 milliárd dollár forgalmat bonyolító pizzaóriás anyaggazdálkodását is az új hálózaton keresztül menedzselik. A szükségleteknek és a fogyásnak megfelelően rendelik és szállítják a tésztát, a sajtot és a többi élelmiszert, így a felszolgált étel sokkal frissebben kerül az asztalokra, mint korábban. Természetesen a hatvannégy országban éttermet üzemeltető vállalkozás személyzeti adatai, a könyvelés, illetve minden adminisztratív és igazgatási funkció is a számítógép vezérelte digitális organizációban történik.

A Nortel Unified Networks koncepciójának megfelelően a hálózat egyesíti és azonos platformon kezeli a telefon-, a video- és az adatkommunikációt, lehetővé téve új rendelési formák - pl. az interneten keresztül - széles körű elterjedését.

A Dominónál egy ideig váltig állíthatják, hogy náluk nem csak a pizza, de a hálózat is újsütetű.