Matáv: versenyképesség-növelés, karcsúsítás

Kovács Attila, 2003. február 14. 13:17
A Matáv Csoport 2002. évi pénzügyi eredményeit ismertette február 14-én sajtótájékoztatón Straub Elek elnök-vezérigazgató és Klaus Hartmann gazdasági vezérigazgató-helyettes. Straub a 68,1 milliárd forintos nettó eredményt emelte ki elsősorban a "sikeres helytállás" bizonyítékaként.
Az itthonit a megnyílt versenykörnyezetnek nevezte. A Matáv számára csökkenő bevételeket hozó vezetékes üzletágban való versenyre meglehetősen erőltetett példát hozott, amikor megemlítette, hogy 2002-ben a Matáv ügyfeleinek valamivel több, mint 1 (azaz egy) százaléka vette igénybe valamilyen versenytárs távolsági, vagy nemzetközi vezetékes szolgáltatását (nem említve, hogy ez az 1% egész évben, vagy csak egyszer-egyszer pártolt el ezeknél a szolgáltatásoknál a nyilván drágább Matávtól.

A leggyorsabban növekvő Matáv-területen, az internetszolgáltatásban a jelenlegi 34 ezer helyett ez év végére 100 ezer ADSL-felhasználót szeretnének elérni; az üzleti piacon tovább kívánják emelni a minőséget; a lakossági vezetékes piacon új csomagokat fognak bejelenteni és arra törekednek, hogy mind a vezetékes, mind a mobil-üzletágban idén minden ügyfelüket megtartsák.

Klausmann szerint a 2001. évi 82-ről azért esett 17,5 %-kal, 68,1 milliárdra a csoportszintű nettó eredmény, mert korábban a Westel és a MakTel felvásárlása jelentős kiadásokat eredményezett. Érdekes és a leendő versenyre való utalást mutatja a létszámhelyzet alakulása. Csoportszinten 2002-ben 2% volt a leépítés, idén 8-9% várható, ami az rt.-nél 1100, a leányvállalatoknál 330 munkatárstól való megválást eredményezhet (az Axelerónál és a Westelnél idén senkitől sem kívánnak megválni). 2004-ben újabb 450 fős (250-et az rt-nél és 200-at a leányvállalatoknál) leépítést terveznek. A MakTel illetve mobilvállalata, a MobiMak eredményeit valódi nagy sikernek tekintik a vezetők. Klausmann szerint a Matáv a vezetékes piacon 2003-ban "alacsony egyszámjegyű" fejlődésre van pozícionálva.