Audit Alexától

, 2003. április 13. 19:18
Egyszer már írtunk az Amazon.com-csoporthoz tartozó San Franciscó-i Alexa Internetről, amikor a cég "időgépét" mutattuk be, vagyis azt az archívumot, amely a korábbi évek arculataiból őriz egy-egy weboldalt.
Akkor elmentünk a www.alexa.com főszolgáltatása mellett, amely lényegében a világ különféle website-jainak forgalom szerinti rangsorolása. Ez a szolgáltatás látszólag felesleges, hiszen ma már minden valamirevaló site független auditorral méreti a forgalmát, ám ha ellátogatunk a webaudit.hu vagy az auditonline.hu címre, akkor láthatjuk, hogy sok kisebb webszolgáltató nem egyedül áll a mérlegre, hanem maga köré toborzott társaival, és ez az úgynevezett network próbál egyre nagyobbnak mutatkozni, hogy forgalmában felvegye a versenyt a piacvezetőkkel.

Az alexa.com bizonyosan nem teszi a mérleg ugyanazon serpenyőjébe a körtét és a krumplit, nála a főegység a domain, és egy site-nak azt tekinti, ami az adott domain alatt megtalálható. A mérés nem ugyanúgy történik, ahogy az auditszoftvereknél, amikor is egy kis egypixeles képecskét a mérőszerverről kell behívni az oldalba, hanem egy sokmilliós mintából statisztikai módszerekkel számítják ki a napi oldalletöltést és a napi látogatói létszámot, s ezek kombinációjából alakíja ki a szoftver a háromhavi átlagszámok szerinti rangsort.

Ez eltérhet ugyan a Webauditnál mért adatok nyomán kialakult rangsortól, de elképzelhető, hogy ha magát az adott domaint és a hozzá tartozó site-ot nézzük, akkor az alexa.com értékelése pontosabb, hiszen a nagyobb (és kisebb) portálok networknek nevezett szövetségeiben sok össze nem tartozó árucikk - ahogy mondani szokás: kegyszer, vegyszer, óvszer - kerül egy serpenyőbe.

Március végén az előző háromhavi forgalom alapján nagyjából így nézett ki a nagyobb magyar hírportálok alexa.com szerinti ragsora (az utolsó számjegyeket kerekítettük):

Origo ~ 2 000.

Startlap ~ 3 600.

Index ~ 4 400.

Korridor ~ 12 600.

Stop ~ 19 100.

RTL Klub ~ 19 500.

Prím ~ 20 400.

A lista naponta változik, de a háromhavi átlagok alapján a magyarországi nagyobb portálok rangsora így alakult (a helyezés a világ össze site-jának mezőnyében értendő).

És ha már felmerült a Prím neve, nézzük meg az informatikai hírportálok sorrendjét (meglepő nagyságrendi különbségek tapasztalhatók):

Prím ~ 20 400.

Terminál ~ 25 500.

Supergamez ~ 31 500.

HWSW ~ 107 300.

Root.hu ~ 283 000.

Számítástechnika.hu ~ 731 000.

A gazdasági lapok a dobogós informatikai lapok mögött jócskán lemaradnak:

fn.hu ~ 48 800.

napi.hu ~ 72 300.

hvg.hu ~ 110 800.

portfolio.hu ~ 200 000.

Felzárkózóban vannak viszont a klasszikus napilapok online verziói, a Népszavát leszámítva (ide soroljuk az MTI hírportálját is):

Magyar Nemzet ~ 13 600.

MTI ~ 27 000.

Népszabadság ~ 28 000.

Magyar Hírlap ~ 32 000.

Népszava ~ 129 000.

(Érdekesség, hogy az első ötvenezerbe, vagyis a gazdasági site-ok élmezőnyébe még az Adverticum is belefér, viszont a Habostorta, amely a maga köré szervezett hálózattal a Webaudit szerint a második legforgalmasabb magyar site-csoport, önmagában nem fér be az első százezerbe...)

A forgalom mellett érdekes keresztolvasottsági adatokat is kaphatunk az oldalról, vagyis hogy azok, akik ezt vagy azt a site-ot nézik, mit látogatnak még. Összehasonlíthatjuk 2-3-4 konkurens rangsorának alakulását 3, 6 vagy 12 hónapra visszamenően, megtudhatjuk, hogy kik és hányan linkelnek az adott oldalra, s elolvashatjuk, hogy a látogatók miként értékelik az adott oldalt. Összességében elmondható, hogy az Alexa.com hasznos támpontot nyújt az egyre szaporodó webkikötők közötti eligazodáshoz, navigáláshoz.