FISZ: az internet esélykiegyenlítő szerepe kimutatható

forrás Prim Online, 2003. június 28. 15:13
[smallimage 1 left] A felvételizni szándékozó középiskolások valamivel több mint fele (52%-a) nyilatkozta azt a Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) országos középiskolai felmérésén, hogy naponta vagy legalábbis hetente többször internetezik.
A 414 középiskola 26 678 diákjának részvételével lezajlott kutatás érdekes eredménye, hogy a kisebb települések középiskoláiba járók sokkal gyakrabban számoltak be iskolai internetezésről, mint a megyeszékhelyeken, illetve a fővárosban élő diákok, akiknél az otthoni hozzáférés volt a gyakoribb. A Sulinet programnak tehát kiemelkedő szerep jut az esélykiegyenlítésben - állapítja meg a felmérés. Az otthoni internethasználat tekintetében igen nagyok a regionális különbségek. A nyugat-dunántúliak 56 százalékával szemben a Közép-Dunántúlon és a Dél-Alföldön mindössze a kérdőívkitöltők 27 százaléka számolt be otthoni internethasználatról. A felvételizni szándékozók kétharmadának van e-mail címe, igaz, 8 százalékuk sohasem használja, 17 százalékuk pedig csak ritkán. A rendszeresen, tehát legalább hetente többször e-mail-t használó diákok aránya pontosan egyharmad. A fiúk 69 százalékával szemben a lányoknak mindössze 57 százaléka rendelkezik e-mail címmel. Ugyanakkor az e-mail használatban nincsenek évfolyamonkénti különbségek, és a regionálisak is elmosódnak. Tehát annak a valószínűsége, hogy egy dél-alföldi diáknak van e-mail címe, kisebb, mint az, hogy egy nyugat-dunántúlinak van, de ha már van címe, akkor ugyanolyan gyakran használja, mint a fejlettebb régiókban élő társai. Ez ismételten az internet esélykiegyenlítő szerepére hívja fel a figyelmet.

A felvételizni szándékozó középiskolások körében természetesen népszerűek az internetes oktatási portálok. A kérdőívkitöltők 62 százaléka viszonylag rendszeresen látogat legalább egyet, 16 százalékuk kettőt is, 4 százalékuk pedig hármat vagy többet is. A www.felvetelizo.hu internetes játékról a felvételizni szándékozók 27 százaléka hallott, és 4 százalékuk már regisztráltatta is magát az oldalon. A naponta internetezők 36 százaléka hallott az oldalról. Ennél talán kissé meglepőbb, hogy a sohasem internetezők 16 százalékához is eljutott a játék híre.

A FISZ felmérése többek között a diákok médiahasználati szokásait is firtatta, melynek eredményei a www.fisz.hu oldalon olvashatóak.