A szürke eminenciás

Mikolás Zoltán Mikolás Zoltán, 1999. augusztus 2. 15:07
Számos lap és hírügynökség kürtölte világgá januárban: a legsikeresebb webkapu, a Yahoo több mint 3,5 milliárd dollárért megvette az egyik legnépszerűbb világhálós közösséget - avagy weblaptelephelyet -, a Geocitiest.
Érdekes, izgalmas hír? Igen, ám még érdekesebb, ha egy kicsit a hír mögé ás az ember.

Az ugyanis már nemigen derült ki a tudósításokból, hogy ez a tranzakció jószerivel családon belül maradt: mind a Yahoo, mind a Geocities körülbelül harmadának ugyanaz a japán cég a tulajdonosa: a Softbank.

A Softbank eredetileg az ázsiai szigetország legnagyobb szoftverterjesztője, ám alapítója, Maszajosi Szon ennél messze magasabbra tör. Három esztendő leforgása alatt 4,5 milliárd dollár értékben vásárolt fel informatikai érdekeltségeket: teljes cégeket vagy tulajdonrészeket. Volt köztük neves - mint a Comdex kiállításokat rendező és sok egyéb mellett a PC Magazine-t, illetve a PC Weeket kiadó Ziff-Davis számítástechnikai médiakonszern - és szinte névtelen egyaránt.

A Softbank körülbelül hetven kisebb-nagyobb világhálós vállalkozásban érdekelt. A nagy táblázat 67. sorában szerepel például az a 400 millió dollár, amelyet az E*Trade elektronikus kereskedelemmel foglakozó cégbe fektetett. Az említett Yahoo-Geocities tulajdonhányad mellett részvényese a CyberCashnek, amely internetes pénzügyi tranzakciókhoz nyújt eszközöket, az E-Loannak, amely online folyósít jelzáloghitelt, vagy a Rights Exchange-nek, amely szoftverek, zene, kiadványok és más digitális szellemi értékek világhálós értékesítésére szakosodott.

Noha a vállalatot a nagy bevásárlókörút miatt még mindig jó másfél milliárd dollárnyi adósság terheli, ázsiai gazdasági válság ide vagy oda, Maszajosi Szon olyan jó érzékkel válogatta össze internetes ékszereit, hogy szakberkekben akkora üzleti lángelmének tartják, mint a mifelénk sokkal ismertebb nevű Soros Györgyöt.