PiCi Kuckó: számítógépes környezet óvodásoknak és kisiskolásoknak

forrás Prim Online, 2003. szeptember 17. 20:01

[smallimage 1 left] A Bluefish Computers Kft. új budapesti, Teréz körúti boltjában mutatta be azt a számítógépes környezetet, amely az óvodások és a kisiskolások, valamint a szülők és a pedagógusok számára nyújt lehetőséget a kisgyermekeknek kifejlesztett terminálok és készségfejlesztő programok kipróbálására.
A PiCi Kuckóra keresztelt helységet azzal a szándékkal hozták létre, hogy mindenki meggyőződhessen a gyermekbarát informatika hatékonyságáról és pozitív hatásáról.

A mostani gyerekek készségszinten ismerik majd azt, amire a mai felnőttek nagy része még idegenkedve tekint. Az is fontos, hogy a felnőttekben meglévő jelenlegi idegenkedés ne akadályozza a gyerekek fejlődését – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Balogh György, a Bluefish Computers Kft. vezetője. A felnövekvő generáció számára biztosítani kell azt, hogy korán megbarátkozzanak egy olyan technológiai rendszerrel – a hardverektől a szoftverek kezeléséig –, amely a korábbi generációknak nehezen ment és nehézkesen megy még ma is. A bemutatóteremben az óvónők és a szülők megbizonyosodhatnak a terminálok műszaki, a készségfejlesztő programok pszichológiai biztonságosságáról – fűzte hozzá a cégvezető.

A sajtóbemutatón jelen lévő óvodáscsoport a szoftverek és az eszközök használatával ismerkedett. Nagyon fontos és hasznos, ha ki lehet egészíteni a hagyományos készségfejlesztő foglalkozásokat az informatikai programokkal, amelyek az óvónőképző főiskolán is szóba kerültek – mondta el Horváth Gabriella óvónő. Az óvodában a számítógépes oktatóprogramok kiválóan alkalmasak a gyermekek figyelmének, koncentrációjának, kitartásának a fejlesztésére. Ez azért fontos, mert az iskolakezdéskor a leggyakoribb probléma a koncentrációképesség hiánya. A programok emellett a memóriát, a logikát, a térlátást is fejlesztik.

Programjaink gerincét olyan feladatsorok alkotják, amelyek tananyagot oktatnak, mint például a környezetvédelmet. A Manó Élővilágban mintegy 230 növény- és állatfajt mutatunk be, szellemes narrátor szöveg kíséretében, állathangokkal és filmbetétekkel színesítve – mutatta be a szoftvereket Borsódi Donát, a Manó-sorozatot fejlesztő Profi-Média Kft. ügyvezető igazgatója. A multimédia segítségével – mely kép+hang+szöveg+animáció együttes alkalmazása – a gyerekek figyelme maximálisan le van kötve. A tananyag feldolgozása játékos formában történik, észre sem veszik, hogy most éppen tanulnak. Olyan élményünk is csak a multimédiás órákról van, hogy a gyerekek újabb és újabb feladatokért könyörögnek.

A számítógép segítségével történő tanulás hatékonyabb bármilyen más módszernél. A számítógépes foglalkozásokon a gyerekek sokkal aktívabbak, a fegyelemmel sincs probléma. A gazdag illusztrációk jobban elősegítik az anyag megértését, mint a tankönyvekben lévő, korlátozott mennyiségű fénykép, illetve rajz.

Az iskolában: tapasztalataink szerint sok pedagógus elzárkózik a számítógépek használatától. Maga a számítógép idegen számukra: meg vannak győződve, hogy azt csak szakemberek tudják kezelni, és fel sem mérik, hogy milyen hatékony oktatási eszközről mondanak le – mutatott rá Borsódi Donát. Különösen jellemző ez az alsó tagozaton tanító pedagógusokra. Sok iskolában a számítógépeket szinte kizárólag a számítástechnika oktatására használják. Hasznos lenne, ha mellette azt is megtanítanák a gyerekeknek, hogyan használhatják a számítógépet a mindennapi életben munkájuk megkönnyítésére. Meg kellene mutatni nekik, hogyan szerezhetnek információt, hogyan könnyíthetik meg a tanulást. Meg kellene velük ismertetni azt a 30-40 magyar nyelvű programot, amelyek segítségével könnyebben és hatékonyabban tanulhatnak.

Egy pécsi általános iskola többéves tapasztalata alapján – összehasonlítva a számítógéppel és gép nélkül tanuló osztályokat –, az órák hatékonysága annyival növekedett a számítógép használatával, mintha heti két óra helyett heti három órában tanulnák a nyelvet.

Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium óvodák számára kiírt pályázatával szintén gondoskodni kíván arról, hogy a kisgyerekek számítógépekkel is megismerkedhessenek. A szeptember 30-án lejáró pályázatban 300 millió forintos keret áll rendelkezésre.

A sajtótájékoztatón a pszichológusi végzettséggel is rendelkező sportember, Schirilla György is megtekintette a kiállított konfigurációkat és programokat. Elmondása szerint jelenleg ő még nem tudja használni a számítógépeket, eddig megjelent könyveit is egy mechanikus írógépen pötyögte le. Az internetezést és e-mailezést felesége segítségével végzi. Mint mondta, reméli, hogy hamarosan születendő harmadik gyermekük már olyan óvodába fog járni, ahol ilyen eszközökkel is megismerkedhet, és így már egészen fiatalon megszerezheti a harmadik évezred tudását.