Az év infokommunikációs üzleti alkotása

forrás Prim Online, 2003. szeptember 20. 08:46

A Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület (HTE) 2003. szeptember 18-án, a 7. Távközlési és Informatikai Marketing Fórum zárófogadásán, a budapesti Hélia Hotelben átadta a "Az év infokommunikációs üzleti alkotás"-a díjat.
Az 1997 óta a HTE (Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület) szervezésében évente megrendezésre kerülő Távközlési és Informatikai Marketing Fórum a marketing szakmai szaktekintélyeiből és a Fórumot támogató vállalatok marketing-, értékesítési, ügyfélkapcsolati vezetőiből áll szervezőbizottsága (SZB) 2001 végén egy - a kiemelkedő magyarországi infokommunikációs marketing szakmai eredmény elismerését szolgáló - marketingdíj létrehozásáról, határozott.

Az elsőként 2002-ben odaítélt díjat az Ericsson és Westel Mobil közös munkája, "A multimédia üzenetküldési szolgáltatás (MMS) bevezetés marketingkommunikációja (a szolgáltatás elismertetése, megismertetése)" nyerte.

A 2003-as pályázatra négy értékelhető pályázat érkezett, amelyeket a kiírók a bemutatott marketingprojekt eredetisége, a kitűzött célok teljesülésének mértéke, a pályázati eredmények társadalmi hatása, valamint a pályázó marketing tapasztalatainak mennyisége és minősége, illetve a pályázat kidolgozottsága alapján bíráltak el.

Ennek eredményeként 2003-ban "Az év infokommunikációs üzleti alkotás"-a díjat a Matáv Rt. magas forgalmú lakossági előfizetők számára kialakított „Sokatmondó díjcsomag" marketingkommunikációja nyerte.

A beérkezett pályázatok értékelése alapján a marketingdíj mellett a bírálóbizottság " Az internet népszerűsítéséért" különdíj kiadásáról is döntött, amelyet a pályázatában bemutatott, internethasználatot elősegítő, szemléletformáló kampányáért az Informatikai és Hírközlési Minisztériumnak ítélt.

A pályázat 2004 májusában harmadszor is kiírásra kerül.

A nyertes pályamunkák rövid ismertetése:

Matáv Rt. - magas forgalmú lakossági előfizetők számára kialakított „Sokatmondó díjcsomag" marketingkommunikációja.

A pályázat a lakossági előfizetők mobilszolgáltatások felé történő áramlásának megállítására, célcsoportok használati szokás vizsgálata alapján kialakított sokféle beszéd- és adatszolgáltatás (olcsó percdíj, csúcsidőszak rövidítés, értéknövelt szolgáltatások/i60 percig ingyenes internethasználat, ISDN-támogatás, kártya) csomagba kapcsolására kialakított díjcsomag kreatív marketingkommunikációját mutatta be.

A díjcsomag két fázisban került bevezetésre. Az elsőben különösebb kommunikáció nélkül, direkt értékesítéssel toboroztak előfizetőket (tesztfázis: 7000 előfizető), ezt követte a havi díjas csomag meghirdetése.

A kommunikációs kampány potenciális ügyfelek közötti versenyre (30 mp alatt ki tud több díjcsomagelőnyt elmondani) épül, és a Matáv ezt a versenyt mutatta be reklámjaiban hetente. A kampány 5 hete alatt 13 300-an jelentkeztek a versenyre, akik a jelentkezéssel 36 ezer perc forgalmat hoztak létre.

A díjcsomag beindulásával jelentősen emelkedett az igénybe vevők hívásszáma (+7%), nemzetközi hívásai (+19%), beszélt percei (+6%), kártyahasználata (percforgalom, az összes telefonperc 12%-ról 14,5%-ra nőtt) és ezzel együtt a fajlagos vállalati bevétel. Nőtt a hívókártyával rendelkezők között az értéknövelt szolgáltatások igénybevétele (összhangcsomag 26%, 1 órás ingyenes internet 24%, hívókártya 15%, vezetékes SMS szolgáltatás 3%), valamint a kártya- és internetfelhasználás is.

Informatikai és Hírközlési Minisztérium internethasználatot elősegítő, szemléletformáló kampánya

Az információs társadalomban meghatározó internetfelhasználás Magyarországon jelentősen elmarad a fejlett országokétól (csak a háztartások 8%-a használ internetet). Internetfelhasználást vizsgáló előkészítő kutatás (külső kutató cég megbízásával) kimutatta, hogy az internet elterjedésének legfőbb oka nem a géphiány (illetve eszközök és internet-hozzáférés drágasága), hanem az érdektelenség, az érdeklődés hiánya. Mindezek alapján az IHM-akciók nem a hasznosságra, hanem a kíváncsiságra fókuszáltak. A kampány tehát - összekapcsolva a minisztériumi ismertségének növelésével - a kíváncsiság felkeltésére összpontosít. A kreatív koncepció („Van, aki egy életen át keresi a választ. Van, aki az Internetet használja") tv-reklámban, képeslapokon és az interneten www.ihm.hu/kampany jelent meg.

A piackutató és a kampányt kidolgozó ügynökségek (média, kreatív, rendezvényszervező) kiválasztása tárgyalásos közbeszerzéssel valósult meg, ami rendkívüli nehézségeket jelentett. A kampánnyal – amelyhez egy 200 ezres példányszámú kiadvány is csatlakozik - a Szigetfesztiválon és Kapolcson (internet-játszóház) is részt vettek. A Szonda Ipsos augusztus végi felmérésében mind a kampány ismertségét, mind a minisztérium ismertségének növekedését kimutatta.