PanTel: Minél függetlenebb a hatóság, annál erősebb a verseny

Kovács Attila, 2003. október 29. 13:58

A PanTel október 29-én tartott sajtótájékoztatóján Jan Mulder
vezérigazgató felhívta a figyelmet, a cég üdvözli a vezetékes
távközlésben a versenyt minél jobban elősegítő új elektronikus
hírközlési törvényt.
„Minél függetlenebb a hatóság, annál erősebb a verseny egy országban" – utalt az EU-ban kialakult gyakorlatra Mulder, aki így fogalmazta meg cégének észrevételeit a jelenleg a Parlamentben lévő törvényjavaslattal szemben: nagyon lényeges, hogy a jövő hatósága (az NHH) olyan hatáskört kapjon, hogy kordában tartsa az „incumbent" (volt monopol szerepű) szolgáltatót, továbbá az összekapcsolási díjak az új rendszerben is még mindig magasak (220%-kal magasabbak az EU átlagánál!) és a konstruktív javaslatok késleltetését elősegítők (obstruktívak). A PanTel szerint a hűségnyilatkozatos működésnek azonnal meg kell szűnnie az új törvény hatályba lépésével. Továbbá: az új törvény jelenlegi formájában megszünteti az ingyenes Internet szolgáltatást (lásd FreeStart), és gond az is, hogy a tervek szerint két hónap múlva megnyíló vezetékes számhordozhatóság árazása, díjtételei még nem ismertek, illetve az kapcsolt vonalas internetre a számhordozhatóság nem vonatkozna. Mulder szerint a múlt évben 20,13 milliárd forint árbevételt realizált cég idén jelentősen növekedhet (24 milliárd forint fölötti a tervezett éves árbevétel).

Bárányné Sülle Gabriella, aki október 28-án a PanTel EHT-val kapcsolatos észrevételeit tolmácsolta a Parlamentben az Informatikai és Távközlési bizottság előtt, kérdésünkre arról tájékoztatott, hogy a következőket tartotta különösen fontosnak a bizottság tudomására hozni: „A liberalizáció piaci érvényesülése csak új szerződéses feltételek mellett működhetne: előfizetői szerződéseknél például a szolgáltató-választásra vonatkozó jog érvényesülhetne, a hálózati szerződéseknél pedig például a diszkriminatív árazások tilalmára vonatkozó rendelkezésekkel, vagy az egyetemes szolgáltatások túlzott költsége jelentős korlátozásával. A változásoknak pedig a lehető leghamarabb kellene hatályba lépniük, hiszen az előterjesztésben az Általános Indoklás részletesen meghatározza a hatályos törvény hibáit, hiányait, torzulásait, tehát fel lehet készülni ezek kijavítására. A liberalizáció választása tehát a legrövidebb határidők, a hatóság legegyszerűbb eljárásainak a választását jelenti a módosításokról történő szavazásról, nem pedig 8 hónapos vagy még hosszabb idejű haladékok megengedését a törvényben".