Az internet segítheti a romák felemelkedését is

MTI Sajtóadatbank, 2004. február 26. 11:08
Hátrányos helyzetű, többségében roma gyermekeket fogadott az Informatikai és Hírközlési Minisztérium Számítógép Múzeumában Dr. Csepeli György politikai államtitkár.

A 41 Dömsödről érkező gyerek eleinte megilletődve ült le a minisztérium konferencia termében, ám hamar feloldódtak, érezve, hogy nem komoly protokolláris eseményről van szó, hanem egy számukra fontos napról, amely egyben egy szórakoztató budapesti kirándulás.

Dr. Csepeli György államtitkár rövid bevezetőjében arra emlékeztette a gyerekeket, hogy a tanulás az az eszköz, amellyel közel kerülhetnek a számítógépek világához és az internethez. Hangsúlyozta, hogy az Európához való májusi csatlakozás ugyanolyan fontos fejezete lesz a majdani történelmi tankönyveknek, mint annak idején az államiság bevezetése.

A hátrányos helyzetű általános iskolás gyerekek egy része még soha nem járt Budapesten, jóllehet, Dömsöd alig egy órányira található a fővárostól. Élvezettel hallgatták dr. Csepeli György bevezetője után Kovács Miklós előadását, a Neumann János Társaság volt elnökhelyettesét, aki lebilincselően szólt a világ egyik legzseniálisabb matematikusáról, a számítógép atyjáról, a hozzá fűződő legendákról. Ő kalauzolta végig a múzeumban a gyerekeket és válaszolt kérdéseikre.

A roma származású értelmiségiek számának növekedése az egyik legfontosabb feltétele a cigányság felemelkedésének. A dömsödi gyerekek ezért is látogattak el a budapesti, VII. kerületben lévő Romaversitas Láthatatlan Kollégiumba, amely sokféle módon segíti a roma egyetemistákat. Nemcsak ösztöndíjjal, hanem - amint ezt az egyik volt hallgató, Báder József hangsúlyozta - azzal a fajta szellemi légkörrel, amely elengedhetetlen feltétele a huszonéves értelmiségiek előre jutásának. A könyvtáron és a számítógépeken kívül az egyes témák legtekintélyesebb szakértői foglalkoznak itt a roma egyetemistákkal.

A Romaversitas után a Parlamentbe látogattak a RomNet Média Alapítvány szervezésében Budapestre érkezett gyerekek, majd az Állatkertbe.

Amint az Információs és Hírközlési Minisztériumban megtudta az MTI munkatársa, gyakran jelentkeznek csoportok a Számítógép Múzeum megtekintésére - többnyire iskolai osztályok - de sokan még mindig nem tudnak ennek létezéséről.